måndag 18 april 2011

Vidgade vyer i villakvarteren

Ibland, eller ofta kanske, kan det vara nyttigt att bryta invanda mönster. På grund av arbete med avlopps- och vattenledningar på den väg jag brukar åka för att ta mig ner på stan har jag börjat ta en lite annorlunda väg. Det är en ganska kort gatstump men jag gjorde trots detta många intressanta fynd. Häng med på en lång och något spretig spaning!

Först sprang jag på en Ford Taurus kombi, eller "station wagon" på amerikanska, från 1992. Det är en enägarbil som privatimporterades till Sverige redan 1993. Ford Taurus kom 1986 och blev en försäljningssuccé i USA. Framhjulsdrift och modernt rundad design bröt med amerikanska Fords tidigare teknik och design, undantaget de minsta modellerna. Bilen på bilden är av den andra generationen som kom just 1992 och är en ganska kraftigt ansiktslyft version av den första. Den andra generationen gick inte att få med fyrcylindrig motor och manuell växellåda. Kanske märkte Ford att Taurus inte föll europeiska köpare i smaken?

För mig är alltid Ford Taurus polisbilen i Robocop. Filmen som kom 1987 utspelar sig i ett framtida Detroit. Och vad kör polisen i framtiden? Mattsvart Ford Taurus såklart!

Forden stod i den ände av gatan där flerbostadshus ligger. Men mest finns här väldigt stora och väldigt fina villor och min uppmärksamhet riktades mot deras tomter. Först spanades en Toyota Celica Liftback från 1987 in. Detta är den snygga fjärde generationens Celica som, liksom Taurus, kom 1986. Det var en helt ny konstruktion med fram- eller fyrhjulsdrift mot tidigare bakhjulsdrift. Detta exemplar har haft sex ägare och gått 16 000 mil, inte mycket för relativt billig sportbil. Celica börjar bli ovanliga och de som är kvar är väl de som klarat sig undan att hamna i händerna på gasglada unga män med färskt körkort.

Ett par tomter bort stod en Jaguar Daimler 4.0 från 1991 (det är Transportstyrelsen som säger att den heter så men jag gissar att den bara ska heta Daimler 4.0). Den privatimporterades 1995 och har gått knappt 7300 mil. Den är tillhör den generation som kallas XJ40 och introducerades 1987. Utvecklingsarbetet påbörjades dock redan på 70-talet men i den krisdrabbade British Leyland-koncernen, som ägde Jaguar, försenades hela tiden projektet.

XJ40 efterträdde XJ serie 3 som jag haft med i ett tidigare inlägg. Eller efterträdde och efterträdde. De tolvcylindriga modellerna av serie 3 tillverkades ända till 1992 eftersom motorrummet i XJ40 var för smalt för att rymma en V-motor. Det sägs att Jaguars tekniker gjort så för att inte British Leyland skulle tvinga dem att använda den Rover V8 som fanns i en mängd av koncernens modeller. 1989 tog Ford över Jaguar och då började arbetet med att bygga om motorrummet. Liksom de flesta XJ-bilar är detta i mina ögon en riktigt stilig bil!

På tomten bredvid stod, som du redan sett, en Volvo Amazon från 1968. Den har endast haft två ägare och är i ett bruksskick. Ett kul sammanträffande är att bara något kvarter bort står den röda Amazon från 1968 som jag skrivit om i ett tidigare. Som du ser skymtar man också en röd Mazda E2000 pickup bakom syrénbuskarna. Inte så vanlig nuförtiden.

På andra sidan det hus utanför vilket Amazonen var parkerad stod, förutom en Toyota Corolla, en Saab 96 från 1973. Det blir den elfte 96:an här på bloggen (tre 95:or har också varit med)! Liksom Amazonen har den endast haft två ägare. Bilen är avställd sen 1997 och besiktigades senast 1992. Den hade ett tjockt lager damm på sig när bilden togs så kanske har den just tagits fram ur någon gömma?

Tänk vad en ny väg kan vidga vyerna - åtminstone för en bilspanare!

5 kommentarer:

  1. Jag funderar på att göra en liknande fotorunda i mitt villakvarter. Har sett åtminstone fyra objekt som skulle platsa på din blogg.
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag du ska göra - mycket intressant finns att finna! Jag har tidigare inte velat ta kort in på folks gårdar, men nu har jag ändrat mig. Det blir roligare så.

    SvaraRadera
  3. Tänk vad man kan hitta bara genom att ta en annan väg till jobbet!
    En avlägsen släkting hade en Jaguar XJ6 Sovereign när jag var liten. Det var den lyxigaste bilen i världen, tyckte jag då. Men nu vet jag ju bättre, Daimler-versionen var snäppet värre.

    SvaraRadera
  4. Jäpp och idag finns det ännu lyxigare bilar. Volkswagen till exempel.

    SvaraRadera
  5. Jag har också spanat in en del fina 80tals bilar i min närhet som jag skulle vilja fota och bidra med till bloggen. Men jag har inte tagit mod till mig ännu, det gäller ju att vara lite diskret så inte folk tror att man rekar för bilstöld... /Johan S.

    SvaraRadera