Jag har tidigare konstaterat att det inte verkar råda någon större brist på Saab 96. Nu är det återigen dags att lätta lite på 96-arkivet genom en liten bildkavalkad. Tre av fyra bilder kommer från Marcus Helsing som spanar i Ljusdal. Den första bilen har han dock fångat utanför Biltema i Borlänge, en plats som man verkar kunna göra flera fynd på!
Först har vi en skönt patinerad Saab 96 från 1965. Den är lite rallystukad med mattsvart huv, extraljus, sportratt i trä och bortplockade navkapslar. Möjligtvis kan bortplockade kofångare ge lite rallyassociationer men vanligare är nog att man behåller kofångarna men plockar bort kofångarhornen. Frågan är om tvåtaktsmotorn på 40 hästar också fått en behandling för att motsvara den yttre sportiga stilen?
1965 fick Saab 96 en ny längre front och modellen kallas därför för "långnos". I och med detta flyttades kylaren till en position framför motorn jämfört med bakom i den gamla "trubbnosen", eller "kortnosen" som den också kallas. Det gav också plats för att ersätta den föråldrade och klena tvåtaktsmotorn. 1967 letade sig en V4 från Ford ner under huven. Tvåtaktaren fanns kvar som alternativ men få kunder valde denna motor och produktionen upphörde våren 1968.
Vi hoppar fram i tiden, till 1976 närmare bestämt. Nummerskylten på den första bilen syns inte men jag är ganska säker på att det är en 76:a då den har en bred aluminiumlist på stötfångarna istället för två smala som kom -77. Nog med nörderi. Marcus i Ljusdal skickade bilden redan i slutet av november och skrev då att den var lite panikartat parkerad på grund av skuren motor. Vi får hoppas att den är på rull igen. Så mycket mer kan jag inte säga om bilen då till och med färgen är svår att avgöra men jag gissar på topasgul.
Nästa bil är i alla fall en siennabrun 96 L från 1976 fotograferad av mig i Uppsala. Ägaren heter Olle och driver de något bohemiska men mycket trevliga kaféerna Hugos kaffe och Hugos i parken. Den förra firmabilen var en Volvo Duett. Saabens brevlådelika bagageutrymme kan inte konkurrera med Duettens lastutrymme så det förklarar det jättelika takräcket.
På bilden har den stått parkerad ett bra tag men nu rullar den igen. Den är dock inte särskilt ompysslad nu heller, åtminstone inte gällande det yttre.
Sist har vi återigen en chamottebrun 96 GL från 1979 fotograferad i Ljusdal i slutet av februari. Skicket är väl skapligt och orenoverat, men vad har hänt med framvagnen? Har fjädringen kollapsat?
Nu är arkivet återigen tömt på Saab 96. Vi får se när nästa kavalkad blir av.
Saab V4 finns också av 66 års modell. Denna hade märket V4 på en klisterlapp på bakluckan. Tror det var en förserie.
SvaraRaderaKan det vara de osålda tvåtaktare som konverterades i efterhand?
SvaraRaderaVet inte men tvåtaktaren fanns iaf kvar till 1968.
SvaraRaderaDet verkar gå tretton Saab 96 på dussinet. Men på något vis blir jag ändå aldrig blasé av att se dem.
SvaraRaderaNej jag kan inte heller låta bli att ta kort på dem trots riklig förekomst här på bloggen.
SvaraRadera