söndag 12 december 2010

Klanderfri Kadett

I dagarna har flera höjdarbilar passerat mig utan att jag haft möjlighet att fotografera dem, bland annat grön Citroën 2CV, grön Fiat 127, grå Porsche 924 och orange Mazda 323 av första generationen! Tråkigt, men nu får jag ge mig ut på jakt under julledigheten!

Nog om detta! På samma parkering som jag fann Saab 99 EMS och brun 96 -79 fann jag denna brunmetallic Opel Kadett 1200S från 1974. Den ser ovanligt frisk ut och den har bara haft två ägare och gått drygt 8500 mil. Framskärmarna är säkert utbytta då de har en aningens annan kulör än resten av karossen. En fin liten bil som i sitt klanderfria skick väcker ett visst habegär!

Den första Opel Kadetten presenterades 1936 som ett mindre syskon till Olympia. Olympia var den första massproducerade bilen med självbärande kaross och Kadett fick samma konstruktion. Kadett lades ned 1940 på grund av andra världskriget. Efter kriget gick hela produktionslinan som krigsskadestånd till Sovjetunionen och bilen kom att tillverkas under namnet Moskvitj (eller Moskvitch som kanske är en vanligare stavning) ända fram till 1956.

Opel Kadett återuppstod som modellnamn 1962 och kallas Kadett A. Bilen på bilden är en Kadett C och fanns åren 1973-79. 1980 kom Kadett D och var den första Opeln med framhjulsdrift. Kadett ersattes av Astra 1992.

Nu behöver jag lite hjälp från Opelfolket där ute. Jag har för mig att det fanns en Kadett som kallades "Scandinavia". Jag vet inte om det var någon specialmodell eller att den var tillverkad i Skandinavien eller något annat. Om den nu fanns har jag för mig att den var brunmetallic. Står S för Scandinavia? Har jag drömt allt detta eller är det någon som vet?

10 kommentarer:

  1. Hej. Om jag nu kommer ihåg det rätt, så fanns det 2 utgåver av 1200 motorn. "vanlig" 1200 med 55 hästar - och 1200S med 60 hästar. Så var det i Danmark iaf. "Scandinavia" var en utrustningsmodel - men hur mycket - eller i detta fall - hur lite utrustning vi pratar om, vet jag tyvärr inte längre.
    Hoppas det var lite hjälp för dig?
    MVH
    Jan Kristensen

    SvaraRadera
  2. Tak så meget! Även om det fortfarande finns frågetecken så bekräftar det i alla fall att jag inte drömt alltihop... Det är frustrerande när man tror sig veta något men inte kan få det bekräftat - inte ens genom en sökning på internet! Det kanske är någon annan som vet ännu lite mer?

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Jag "tror" att s står helt enkelt för sport där av de 5hk mera. Men vill man så kan du slänga i Asconan motor 1,9l på var det 90 hk. Samma fästen om jag inte minns fel.

    SvaraRadera
  4. Så kan det säkert vara. Många äldre bilar med tillägget "S" eller "Sport" hade "enorma" effektpåslag jämfört med standardmodellen. Skämt å sido. Talar man procentuell ökning är det dock en del.

    Och tycker man inte att Asconamotorn räcker till kan man ju slänga i en V8... (http://www.youtube.com/watch?v=aWikBlagjuM)

    Men jag undrar fortfarande över "Scandivia"...

    Har förstått att denna bil just nu är till salu. Hur går det? Någon som nappat? Slå till är mitt tips!

    SvaraRadera
  5. Hej! Kadett Scandinavia var en specialmodell av Kadett B sista tillverkningsåret som var 1973, ett sätt att hålla modellen vid liv trots att den var ganska föråldrad. Vanlig i grön - eller brunmetallic, men även flamröda förekom. Motorn var 1,2 lit på 60 hk, tidigare var ju 1,1 lit med 55 hk standard. Utrustade med Opels sportiga kryssfälgar , sidostripes, kort växelspak och sportratt så blev dom ju tuffare än standardkadetterna. Har nog en broschyr i samlingen...Vet inte tillverkningslandet, men jag hade en Kadett C-74 som var monterad nånstans i Danmark.

    mvh
    Janne J

    SvaraRadera
  6. Stort tack Janne! Nu kan jag sova gott i natt. Jag var så låst vid Scandinavia var en Kadett C. Nu när jag googlade på "Kadett B Scandinavia" fick jag träff direkt!

    SvaraRadera
  7. Hade någon frågat mig tidigare vad S:et stod för i modellbetcknigen så hade jag sagt stabilisator. Då vad jag förstår kadett 1,2 S hade förutom starkare motor, även stabilisatorer (krängningshämare?) i fram och bakvagn. Men nu förstår jag nog att S måste stå för något annat, men jag har svårt att tro att det skulle stå för sport, det måste vara något annat ord mera tyskt liksom...eller? Detta måste vi forska vidare på!

    SvaraRadera
  8. Men vad kul å hitta sin bil på din blogg.
    Å nu är den till salu=)
    maila:
    stoorm@hotmail.se och lägg bud.

    SvaraRadera
  9. Har du inte fått den såld ännu? Du får gärna berätta lite om bilen!

    SvaraRadera
  10. Kadett C fanns bl.a. som 1200N (ej svenska marknaden) och 1200S (Sverige m.fl.).

    S står för Super vilket innebär att den krävde 98oktan medans N står för Normal och nöjde sig med lägre oktan.

    S har med andra ord inget med Sport eller stabilisatorer att göra.

    SvaraRadera