Ännu en bild som togs för en dryg månad sen, för ärligt talat har det gått trögt med spaning på sistone. På väg till Konsum sprang jag i alla fall på en Porsche 911 Carrera från 1985. Exklusiva sportbilar är väl de som mest sällan blir riktigt risiga och denna bil är inget undantag. Det som jag tycker är kul är att den inte har utrustats med någon stor spoiler eller andra fälgar eller någon annan typ av modifiering. Men visst ska det stå Carrera i det där snygga typsnittet på motorluckan?
Porsche 911 visades redan 1963 under namnet 901. Peugeot ansåg sig dock ha ensamrätt på modellnamn med tre siffror med en nolla i mitten, så när tillverkningen satte igång 1964 hette den istället 911. Den klassiska 911:an lades ned 1989, även om karossens grunder hängde med ända till 1998 då den sista luftkylda Porschen lades ned. Modellnamnet har dock hängt kvar ända till idag, men egentligen har efterföljarna egna modellbeteckningar.
Porsche har använt modellnamnet Carrera på flera modeller. Namnet kommer från en långdistanstävling som hette Carrera Panamerica som kördes på allmänna vägar i Mexiko 1950-54. Porsche hade vissa framgångar i denna tävling.
Under 80-talets högkonjunktur fick Porsche 911 öknamnet "börsmoppe" då det var favoritbilen bland "finansvalparna", det vill säga unga, framför allt män, i finansbranschen. "Yuppie" har en liknande betydelse som finansvalp på engelska och används som förled i "yuppienalle", det vill säga mobiltelefon, något som bara finansvalparna/yuppiesarna hade råd med. Idag har väl alla dessa öknamn dött ut förutom kanske i min föräldrageneration, 40- och 50-talisterna, där jag ibland fortfarande hör "nalle" om mobiltelefon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar