torsdag 16 december 2010

Hjulklappsspaning med önskelista

Jag är glad att det blivit en "riktig" vinter i år igen, men när jag ser bilden ovan önskar jag bara bort all snö. Hå hå ja ja. På tal om önskningar så närmar sig julen och det är hög tid se över sina önskelistor!

Till bilen är listan klar! Nyligen har några eftertraktade delar börjat nytillverkas till Volvo 164. Ett typfel av skönhetskaraktär på Volvo 164 (och 142/144) är att den genomskinliga plasten på nummerskyltsbelysningen gulnar och blir matt. Det syns tydligt på bilden ovan. Denna typ av nummerskyltsbelysning fanns till och med 1972 års modell. Nu finns äntligen ny belysning att köpa! Det blir önskning nummer ett.

Dimljusen i fronten är också eftertraktade då de sitter på en utsatt position med fula glas och rostiga reflektorer som följd. Även dessa har börjat tillverkas och det får bli önskning nummer två.

Om julklappspengarna tar slut så fyller ändå bilen 40 nästa år, så det kanske får bli en födelsedagspresent istället?

Om man får drömma lite, och det får man ju, kan man ju göra en önskelista med bara bilar på. Det kanske kan verka barnsligt, men jag tror alla bilentusiaster har en sådan. I smyg åtminstone.

Det är helt omöjligt att göra en sådan här lista egentligen. Man kommer alltid på något märke eller modell efter man bestämt sig. Och om man tvingades välja, hur skulle det bli då? Ett sätt att försöka göra olika listor. En för sportbilar, en för muskelbilar, en för... och så vidare. Det lättar beslutsångesten lite. Men bara lite. Tur att det bara är drömmar...

Min lista avslöjar min svaghet för lyxmodeller (inte lyxbilar utan mer lyxiga versioner av "vanliga" märken och modeller). Jag tycker även minimalt utrustade snikmodeller också är kul, vilket åtminstone syns i en önskan. Så med reservation för att det finns andra drömbilar (och det finns det) kommer här min lista med de fem högsta önskningarna (med bilar i fint skick):

1. Mercedes 300 SEL 6.3. 1968 klämde Mercedes ned en 6,3 liters V8 från lyxlimousinen 600 i den snygga S-klassen (W109) designad av Paul Bracq. Muskellyxbil! Och dyr!

2. BMW 3.0Si (modellen som kallas E3 av BMW-nördar). Illa snygg modell formgiven av Wilhelm Hofmeister. Han är känd för den så kallade "Hofmeister Knick", en knäck på C-stolpen som för första gången dök upp 1961 på BMW 3200 CS och blivit ett av BMW:s signum (oavsett designer). Den finns än idag på BMW och du kan till exempel se den på den BMW 1600-2 jag visat tidigare. Hofmeister efterträddes på BMW av ovan nämnde Bracq! Det här blev en lite utvikning... Treliters sexa med bränsleinsprutning på 200 hästar. Ganska så dyr.

3. Volvo 265 DL. Volvos lyxkombi i snikversion, vilken innebar att den till exempel saknade en del kromutsmyckning. Helst i orangemetallic (färgen har säkert ett tjusigt namn) och med USA-ljus fram: dubbla runda strålkastare istället för rektangulära. Säkert inte jättedyr, men försök att hitta en!

4. Saab 900 GLE 1979. Första årsmodellen ska det vara, med den ganska fula grillen som bara fanns det året och utan dubbla bakljus. Blåmetallic med blå plyschklädsel. Pris och tillgång är säkert som Volvo 265. Jobbigt!

5. Peugeot 604. Peugeots lyxmodell i med fulsnygg kantig kaross. Brunmetallic är snyggt. Habegäret har funnits sen jag hade en sådan som leksaksbil. Samma motor som i Volvo 260. Går säkert att hitta till en överkomlig summa. I Frankrike.

Redan nu har jag kommit på minst fem bilar till som borde vara med på listan. Attans! Hur ser din topp 5-önskelista ut?

2 kommentarer:

  1. Det är som du skriver; alla med ett bilintresse har en önskelista och så även jag.
    Men frågan är om man verkligen skulle vilja ha alla fem på en gång? Jag skulle nog helst sprida ut det lite, och få en ny bil vartannat år eller så. Men om jag fick det så skulle det bli följande:

    1. VW-Porsche 914
    2. Mercedes W123 (snikutrustad!)
    3. Saab 99 (1968-69)
    4. Renault 4
    5. Alfa Romeo 1750 GTV

    SvaraRadera
  2. Ja, en i taget låter bra. Frågan är om man vill byta från t ex Bertone coupé mot en Laban? Två åt gången är kanske bättre? En "vanlig" och en sportbil exempelvis.

    Hela din lista kan jag kopiera rakt av. Porsche 914 var ingen favorit tidigare, men sen jag för några år sen såg en bild av den 914 som Ferry Porsche fick på sin 60-årsdag har jag ändrat mig. Den var så snygg i silvermetallic (tror jag det är - bilden var svartvit...) och kromade Fuchsfälgar. Nu skulle jag dock kunna tänka mig en i orange och plåtisar. Om nån gav mig en vill säga.

    SvaraRadera