lördag 3 september 2011

Kantig coupé med många namn

I måndags skrev jag ett långt inlägg på temat coupéer och igår kom jag på att jag faktiskt missat en bil. I maj skickade nämligen flitige bilspanaren Anders Back i Norrtälje en bild på en intressant vagn. Så här skriver han:
Läste ditt senaste blogginlägg om Mazda 626 Coupe, håller med dig om att det är en fin bil. Kom på att jag har en bild från i vintras på en bil som ibland dyker upp på gatan utanför mitt jobb. Mazda 929 Coupe -83 inte lika snygg som 626:an dock. Blev osäker om jag visat dig denna bild tidigare? Som vanligt är bildkvalitén med mobilkamera genom ett fönster inte den bästa. Bilen verkar vara i ett lite små rostigt bruksskick och körs av en äldre herre som brukar putsa butiksfönster. Här i klädd med vinterdäck och några eftermarknadshjulsidor.
Bilen har haft fyra ägare och är avställd sen i juni. Om Oldsmobilen i förra inlägget kändes väldigt tidstypiskt amerikansk så är väl denna väldigt tidstypisk japansk. Kantig, amerikanskinspirerad design och pop-uplysen. Snygg? Nja. Häftig? Ja. Vill ha? Ja, tack! 

Mazda 929 hette på hemmamarknaden Luce. Många biltillverkares modeller har haft olika namn beroende på marknad och detta är extra vanligt för japanska bilar. Den första generationens 929 kom 1973 och var den andra generationens Luce då den första generationens Luce kallades 1500 eller 1800 på exportmarknaden. Med wankelmotor hette dock modellen den Luce Rotary i Japan och RX-4 på exportmarknaden. Om du hade svårt att hänga med är det fullt förståeligt.

Bilen på bilden hör till den tredje generationens Mazda 929 som kom 1981. Sedanmodellen hette Luce på hemmamarknaden men coupémodellen hette däremot Cosmo på hemmamarknaden (och jag tror även på den amerikanska). I Japan kunde Cosmo också beställas med wankelmotor. Sedanmodellen ersattes av ny generation 1986 medan coupén hängde med ett par år till.

Därmed får jag önska alla läsare en trevlig helg!

2 kommentarer: