Jag har tidigare bekymrat mig över att jag inte hittat några japanska bilar från sjuttiotalet. Generösa läsare har försett mig med brun Toyota Corolla samt en ful och en fin orange Toyota Carina. Jag har numera också på egen hand funnit både Toyota Starlet, dock efter tips från landets kanske flitigaste bilspanare, och nu senast Honda Civic, som dock hittades i Paris.
Dagens bil har jag dock funnit på helt egen hand i Umeå. Det rör sig om en Mazda RX-5 Coupé från 1978, en bedagad skönhet som ställdes av endast en dryg vecka efter att bilden togs. Tyvärr blev bilderna dåliga på grund av mycket skuggor och kvällssol.
Designen är som på så många sjuttiotalsjapanare USA-inspirerad fast i mindre skala, men ändå egen. Ibland kan det bli lite stökigt men den här känns det rätt harmonisk, även om arrangemanget med de bakre sidorutorna är lite tveksamt. Lättmetallfälgarna bak är originalfälgarna medan plåtfälgarna fram kommer från någon annan, enklare Mazdamodell. Båda fälgtyperna är snygga men som alltid bör man inte ha olika typer av fälgar på samma bil.
Mazda RX-5 presenterades 1975 och var en coupémodell baserad på Mazda 929. Det speciella med RX-5 är dock rotationskolvmotorn, mer känd som wankelmotorn. RX-5 hade en tvåskivig wankel på 1,3 liter och 115 hästar. Modellen fanns också med en vanlig fyrcylindrig kolvmotor men då hette den Mazda 121, ett modellnamn som återupplivades för en småbil på åttiotalet. RX-5 blev ingen större framgång och exporten upphörde därför 1978 även om en ansiktslyft modell tillverkades för den japanska marknaden fram till 1981. I Japan och USA hette den Cosmo, ett namn som använts på fyra olika modeller genom åren. Klart tuffast är Cosmo Sport 110S som kom 1967. Alla Cosmogenerationerna utom den i detta inlägg såldes enbart i Japan.
Wankelmotorn konstruerades av Felix Wankel 1953 och Mazda samt NSU var de biltillverkare som satsade mest på motortypen. Motorn är känd för liten volym, höga varv, mjuk och tyst gång, hög bensin- och oljeförbrukning samt kort livslängd. De negativa aspekterna har åtgärdats genom åren men till föga nytta då motorn aldrig slagit igenom, troligtvis beroende på just de negativa aspekterna.
Om man bortser från Lada, som enligt ryktet tillverkar en försvinnande liten mängd wankelbilar, så är det idag är det bara Mazda som tillverkar bilar med wankelmotor.
Jag har tidigare skrivit att Umeå är fantastisk stad för bilspaning och under samma tak som Mazdan stod också två bruksiga åttiotalare: första generationens Volkswagen Jetta CL från 1983 och Opel Rekord ("Rekord E2") CD 2.0 E från 1984. Umeå gör ingen bilspanare besviken!
Åh, RX5! Ett bra exempel på den där gamla japanska formskolan! Minns att jag redan som barn fascinerades av att 70-talsjapaner (bilarna, alltså) såg så märkliga ut!
SvaraRaderaDet dröjde några år till innan Mazda europiserade sitt formspråk, men när de gjorde det så var det med en smäll! Mazda 626 1983! I mina ögon fortfarande en av de absolut mest välritade japanska bilarna. Spana tex in kupémodellen i denna originalbroschyr, vilken UTMÄRKT linjeföring! http://storm.oldcarmanualproject.com/mazda6261983.htm
Jag håller med dig 626 av den generation du skriver om. Den har figurerat här på bloggen både som sedan, halvkombi och kupé.
SvaraRaderaEn annan Henrik flikar in:
SvaraRaderaDen snyggaste 626 coupen i mitt tycke är lite äldre än så. Hittade en länk som visar bilder på en 79:a. Dessa lite mer långsvepande linjer tilltalar mig.
http://www.oldparkedcars.com/2010/02/1979-mazda-626-2-door-coupe.html
/ Henrik
Ja den 626:an är också tjusig. "Old parked cars" hittar man länk till till höger under "Bra billänkar".
SvaraRadera