torsdag 25 augusti 2011

I väntan på en revolution

Det har varit dåligt med amerikanska bilar på bloggen men det blir det ändring på idag. För två månader sen kom åter ett mail från David Ö. Tidigare har han skickat bilder på en Mercedes 190 från 1985 som endast haft en ägare och endast gått 1384 mil. Och mer lär det inte bli för ägaren har sagt att han hellre skrotar än säljer den!

David verkar ha näsa för sådana här saker. Han har nämligen återigen varit i något okänt garage i Stockholm eller Stockholmstrakten och gjort ett annat intressant enägarfynd! Så här skriver han:
Kolla vad jag hittade!
Jag får be om ursäkt för bildkvaliteten, det är inte optimalt att fota en dammig bil i ett mörkt garage med mobilkamera.

Jag ringde upp ägaren till denna vagn och den här bara gått 5000 mil! Han köpte den ny men ställde av den då han flyttade utomlands för att jobba som Sveriges ambassadör i Kiev. 
Vad är det då David har hittat? Jo, en extremt dammig Buick Regal Coupe Turbo från 1979! Säkerligen ingen vanlig bil i Sverige, och säkerligen inte som svensksålt exemplar. Stor fyrkantig registreringsskylt, runda reflexer på bakre stötfångaren och S-märke avslöjar att den är svensksåld, eller åtminstone funnits länge i landet. Kanske har den även stänkskydd monterade, men det avslöjar inte bilderna. Bilen besiktigades senast 1995 och har varit avställd sen 2007.

Första generationens Buick Regal kom 1973 och idag tillverkas den femte generationen, som egentligen är en Opel Insignia. Bilen på bilden tillhör den andra generationens Regal som tillverkades mellan 1978 och 1987. En 3,8 liters V6 med turbo var tillval och därmed var Buick Regal tillsammans med Saab 99 Turbo och Porsche 911 Turbo (eller 930 som de insatta säger) de enda turbobilarna på den amerikanska marknaden.

Varför man valde att skriva Turbo 3.8 Litre på bilen är oklart. Kännare av amerikanska bilar vet ju att man ska ange cylindervolym i kubiktum (cui) och inte i liter. 3,8 liter motsvarar 231 cui så Turbo 231 hade kanske varit mer väntat.

Ägaren till bilen kanske inte ansåg att det passade sig att åka Buick Regal i Ukraina när det var aktuellt. Istället för att få uppleva den orange revolutionen 2004 blev det dvala i grått damm för bilen. Men än är inte revolutionernas tid förbi, inte undrens heller. Sverige har idag en annan ambassadör i Kiev så man kan ju fråga sig om ägaren har någon revolutionerande plan för bilen i framtiden.

8 kommentarer:

  1. En anledning till att jänkarna emellanåt skrev ut cylindervolymen i liter var att det ansågs lite sportigt. '67 Pontiac GTO t.ex, hade emblem med 6,5 litre för att beskriva 400-motorn

    SvaraRadera
  2. Jag är ju inget fan av amerikanare, men svensksålda, lågmilade, undanställda, dammiga enägaramerikanare får det att kittla i mig!

    @GP63: Och även Pontiac TransAm -77 (Nu blåser vi snuten-varianten) prålade ju med texten "6.6 litre" på huvscoopet.

    SvaraRadera
  3. Tack för den informationen. Jag anade att det skulle vara lite sportigare. Och Turbo 3,8 Litre ser tufft ut på huvscoopet, men inte lika tufft på huvkråkan.

    SvaraRadera
  4. Volym i liter är inte ovanligt. Ford marknadsför gärna sin 302-motor som 5.0 från sent 70-, tidigt 80-tal och framåt.

    SvaraRadera
  5. Förresten, just 3,8-litersmotorn med turbo har varit grund för många riktigt extrema motorbyggen med helt sagolika effektuttag, detta redan på 80-talet, innan dagens smarta motorstyrningar.

    SvaraRadera
  6. Kul med fler reaktioner och information! Jag ursäktar min okunskap med att jag mest är inne på europeiska vagnar. Jag dock avslöja att en nära släkting snart kommer att dyka upp i ett inlägg.

    SvaraRadera
  7. Underbar artikel! Och ett spännande bilöde!

    mvh Erik

    SvaraRadera
  8. Tack! Ja visst väcker en sådan här bil känslor.

    SvaraRadera