I april fann jag en övertäckt bil i Midsommarkransen som läsarna sedan fick gissa på. Du kan se bilderna här. Det visade sig inte vara några större problem utan ganska snabbt kom en gissning på Ford Cortina herrgårdsvagn.
För ett par veckor sedan passerade jag bilen igen som nu till min stora glädje var avtäckt och jag passade på att knäppa några bilder. Området där bilen står kallas LM-staden och uppfördes i samband med att LM Ericsson flyttade till den nya fabriken vid Telefonplan på slutet av trettiotalet. Det blev så fint där Forden stod i de gamla arbetarkvarteren att jag var tvungen att redigera en bild i min nya mobilapp, Camera+ (tack för tipset Biltrafik). Filtret jag lagt på heter Tailfins.
Cortina herrgårdsvagn, eller Estate som det heter på engelska, är ingen vanlig vagn. Jag tycker nästan denna modell är snyggare än sedanmodellen vars fenor jag inte är särskilt förtjust i. Detta exemplar är från 1966 och ser lite tuff ut med breddade fälgar. Visst är den lite sänkt framtill också? Skicket är däremot inget vidare men så var också senaste godkända besiktningen 1990 och bilen är avställd sen 2003. Med tanke på detta undrar man ju lite vad som kommer att hända med den här bilen.
Ford Cortina i sin första form, Mk1, presenterades hösten 1962 och var brittiska Fords svar på tyska Fords Taunus. Både Cortina och Taunus var populära bilar i Sverige men med tiden kom Taunus att ta över allt mer. I standard utförandet var Cortinan en ganska beskedlig bil där minsta motorn var på 1,2 liter och 49 hästar. Så småningom kom hårigare varianter i form av Cortina GT och Lotus Cortina, som blev populära rally- och racingbilar. Redan efter fyra år presenterades Mk2, en modell som jag är lite svag för. Mk3 kom som 1971 års modell.
Vad har då hänt med den första Forden, en Escort Mk1, som jag hade gissningstävling på här på bloggen för exakt 150 inlägg sen? Jo, den har stått under sin presenning under vintern och sommaren för att bara försvinna för någon månad sen. Om den blev eskorterad (förlåt) från platsen eller körde för egen maskin vet jag inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar