torsdag 23 februari 2012

Från gruvan till graven

Tidigare utlovade jag mer brittiskt på bloggen och här kommer nu ännu ett bidrag. Jag befinner mig just nu hemma hos mina föräldrar i Katrineholmstrakten och idag tog jag mig en spaningsrunda som jag nog får summera som rätt lyckad. Fler bilder kommer!

Dagens bil är en Land Rover med 88 tums hjulbas som står utanför Baggetorp. Den har stått där så länge jag kan minnas men det är först nu jag fotat och tittat närmare på den.

Naturen gör sitt bästa för att bryta ned den, vilket går sådär då karossen är i aluminium. Jag gissar att bilen aldrig kommer ut på vägarna igen (fast man kan ju aldrig vara säker när det gäller Land Rovers), så vi får hoppas att den får stå kvar och att denna plats blir bilens grav. Jag tycker att förfallet som bilen genomgår är vackert men många förfasas över detta. Jag skrev tidigare om ett skogsvrak till PV som kom fram när skogen avverkades runt omkring. Jag tyckte den skulle stå kvar men tyvärr försvann den ganska snabbt från platsen.

Vem Land Rovern tillhör har jag ingen aning om, men den har i alla fall tillhört Tuolluvaara Gruv AB i Kiruna. Det står det på skylten som sitter på förarsätet och bredvid sitter ett skattekvitto från 1963. Frågan är om den varit ur trafik så länge? Kanske har den använts som traktor på någon gård i närheten och då har ingen ansett att den behövts registreras? Den har i alla fall ett kraftuttag baktill vilket ju kan vara praktiskt om den ska användas till jord- eller skogsbruk.
 
Eftersom det inte sitter några registreringsskyltar på bilen så vet jag inte exakt hur gammal den är. Det rör sig i alla fall om en Serie II och den tillverkades mellan 1958 och 1961. Den avlöstes av Serie IIA som utseendemässigt skiljer sig mycket litet från den föregående. Det jag tog det på var att Serie II har kromringar runt framlyktorna.

Land Rover har jag skrivit om tidigare och för nästan exakt ett år sedan handlade ett inlägg om just en Land Rover 88 Serie II!

I en hästhage en bit bort står en annan britt och förfaller. Bilden blev lite skakig då jag fick zooma kraftigt, men det syns i alla fall att det är en Bedford CF från sjuttiotalet. Kanske är det numera en A-traktor? Från 1973 och framåt såldes Bedford CF genom Opelhandlarna som Opel Bedford Blitz. Bedford var ett dotterbolag till Vauxhall (som ju i sin tur ägs av General Motors) som tillverkade nyttofordon. GM, Vauxhall och Opel; I och med detta är vi framme vid det som nästa inlägg kommer handla om, mer säger jag inte nu.

2 kommentarer:

  1. Trevlig inlägg...det står faktiskt två gröna bröder till ovanstående Land-Rover i samma garage som vi huserar i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt! Det sägs att 70 procent av alla Land Rovers som producerats finns kvar, så det stämmer, lär det ju stå några här och där.

      Radera