torsdag 22 mars 2012

Ännu fler konstiga Saabar

Bilentusiaster oavsett älsklingsmärke pustade ut för ett par månader sedan när det stod klart att Saabmuseet räddades från att splittras och stannade kvar i Trollhättan. Bilderna i dagens inlägg kommer just från Saabmuseet. Inte inifrån museet såklart, det funkar ju inte på den här bloggen, utan i ett undanskymt inhägnat område bakom museet. Det är mer jaktmarker för en bilspanare. Bilderna togs i somras av Oskar från Uppsala som skickade dem till mig för ett par veckor sedan. Han berättar att han haft en riktig bilsommar, bland annat med besök på Saabmuseet (och bakom det), Volvomuseet och Gelleråsen. Hur som helst har han fann han några mer eller mindre konstiga Saabar!

Transportbilen är en Solstad Saab 9000 CS. Solstad Bil i Högsby är kända för sina transportfordon baserade på Saab 99, 900 och 9000, även om byggnationer på andra bilmärken också förekom.

Nästa bild visar också en transportbil, men denna är byggd av en nyare Saab 9-3. Solstad Bil gick i konkurs 1999 så detta kan inte vara en äkta Solstad Saab. Möjligtvis kan den vara byggd av Solstaddelar som gifts ihop med en nyare bil. Bredvid transportbilen står en alabastergul Saab 99 och årsmodellen torde vara 1979. Om det är något speciellt med bilen så syns det i alla fall inte. Bilen med den stora släpkärran är en Saab 9-7x från 2006. 9-7x var systerbil med bland annat Chevrolet Trailblazer och tillverkades i USA. Den såldes aldrig av Saab i Sverige och få ser den som en "riktig" Saab. Och det har de väl rätt i.

Slutligen har vi en Saab 900 Turbo från 1979, det vill säga första årsmodellen. Dessa tidiga Saab 900 börjar bli ovanliga, och kanske särskilt turbomodellen som ofta fått leva ett hårdare liv. En sådan här 900 Turbo i akvamarinblått och med så kallade incafälgar är något av en drömbil för mig. Det var så här alla broschyrbilar såg ut när modellen kom och det har väl satt sina spår. Jag har ett bilminne från tidigt åttiotal där jag får åka med en bekant till min far i just en sådan här. Det går fort, väldigt fort.

När jag fick bilderna blev jag först glad över att få se en sådan tidig, och till synes ganska fin, 900 Turbo. Men det var något som såg lite konstigt ut med bilden. Först trodde jag det var den av stängslet påtvingade kameravinkeln som gjorde det. Bilen såg lite utdragen ut med lång hjulbas. Eller stämde det? Kan det vara en Saab 900 "Finlandia"? "Finlandia" byggdes av Finska Valmet och var en 900 där fram- och bakdörr förlängts med varsin decimeter. Förlängningen kom dock bara baksätespassagerarna till del så det var tänkt som en diskret direktörsfraktare. Combicoupékarossen kändes dock inte så exklusiv och när sedanmodellen av 900 introducerades 1981 började man bygga på den istället. Dessa bilar kom att kallas 900 CD.

Efter lite sökning på nätet fann jag att min misstankar stämde. Bilen är förlängd, men den är även skottsäker! Den benämns Saab 900 Turbo Pansar och det låter onekligen tufft. Jag vet dock inte hur bepansringen gjorts på bilen. Tjänstevikten är i alla fall ett par hundra kilo mer än för en vanlig 900, men förlängningen bidrar ju också med vikt. Bilen har troligtvis ägts av Sandvik till en början och sedan räddats undan skrotning och hamnat i Saabmuseets ägo. Nu när Saabmuseets framtid verkar vara säkrad får vi hoppas att denna pansarvagn kommer att renoveras och visas upp även inne i museet.

Inläggets rubrik syftar på tidigare inlägg med ombyggda Saabar. Du kan läsa dem här och här.

3 kommentarer:

  1. Det kom ut en 900 CD till rätt pris på blocket idag! Någon måste rädda den!
    http://www.blocket.se/jonkoping/Unik_SAAB_900_CD_limousine_5_05_meter_lang_39666144.htm?aw=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen ett bra pris - och nu verkar den vara såld!

      Radera
    2. finlandian var till salu under saab festivalen för nån dag sedan undra om den fick ny ägare????

      Radera