måndag 5 mars 2012

Se vad lätt, ännu en Chevette!

Många verkade uppskatta den (idag) ovanliga Vauxhall Chevette jag skrev om för en vecka sedan. Som en läsare mycket riktigt påpekade var det ganska mycket som skilde Vauxhall Chevette från Opel Kadett. Jag påpekade bara på emblem, front och motor, men växellåda, elsystem (Lucas såklart), bromsar (Girling) och inredning skilde sig bland annat också åt. Jag frågade mig dessutom i inlägget om någon Chevette över huvud taget fanns i trafik förutom den gröna på bilden. Jodå, det finns det! (Jag passar här på att också be om ursäkt för den fåniga inläggsrubriken.)

En läsare med det vackra namnet Thomas skrev att det fortfarande rullar en Chevette i Falkenberg där han bor och han skickade tacknämligt även en bild på den. Bilden togs sommaren 2008 men bilen är fortfarande i trafik! Detta är tredörrarsvarianten som delade kaross med Opel Kadett City. Även denna Chevette är en 77:a och den ser väl rätt skaplig ut för att vara en så pass ovanlig bil som fortfarande är i trafik.

En kul detalj jag la märke till är att det finns en utbuktning i plåten under bakre kofångaren passande för placeringen av registreringsskylten. Denna utbuktning finns även på Kadett City, men då registreringsskylten sitter mellan bakljusen så fyller den ingen funktion på den, åtminstone inte på utsidan. Jag vet inte var reservhjulet finns i Kadett men kanske är utbuktningen till för att det ska få plats i bagageutrymmet?

Tack för bidraget, Thomas! Nu är frågan om det kan finnas ännu fler Chevetter därute?

Idag införs dessutom några nyheter på Bilspanaren. Inspirerad av de amerikanska bilspottingbloggarna Old Parked Cars och The Street Peep har jag valt att ha en egen spaningsbild bakom rubriken. Denna bild kommer att bytas ut med jämna mellanrum. Den tjusigt pärlgrå Volvo 142:an på bilden kommer att dyka upp i ett inlägg längre fram. En annan nyhet är att jag låter några bokstäver och siffror synas på registreringsskyltarna. Jag tycker bilderna blir mer levande då och dessutom bör man inte dölja en snygg aluminiumskylt av den gamla typen som kom 1973!

8 kommentarer:

  1. Jag hade en gång en Vauxhall Cavalier, den var som en Ascona B men med fronten från en Manta (nästan, det var inga hål ovanför kofångaren).

    Denna hade, vad jag tror, opeldelar i allt väsentligt utom frontplåten samt en del extra blanka fina lister runt hjulhus och bakljus samt hela trösklarna inklädda i blank aluminiumprofil.

    Även den hade nummerplåten under kofångaren även bak.

    SvaraRadera
  2. Cavalier lär vara än mer ovanlig än Chevette för jag gissar att den var lite ovanligare som ny. Vauxhall skulle nog vara lite finare än Opel, därav det extra kromet. Även bilen i detta inlägg har skärmkrom vilket indikerar lyx,

    SvaraRadera
  3. Den smäckra skyltmodellen från -73 har för övrigt gjort comeback, så snygg att jag köpte nya regplåtar:

    http://carljohanhall.blogspot.com/2010/08/en-devis-att-skylta-med.html

    Vauxhall var ovanliga redan som nya, minns jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan hålla med om att de nya är snyggare än plastskyltarna men skyltarna som kom 1973 är snyggare på alla sätt: vackert gulvita och med väl avvägt teckensnitt. Att se sådan skylt i fint skick ger mig hjärtklappning (vilket kan bero på att de då brukar sitta på en gammal bil i fint skick).

      Radera
    2. Det har du rätt i! Typsnittet har faktiskt ändrats, vilket jag aldrig har tänkt på. 3:an är ju t ex "rak" upptill på de gamla skyltarna. Undrar om den gulvita färgen är patina?

      Nu finns det ju äntligen små skyltar till amerikanare - men jag saknar nästan de dubbelradiga som användes förut!

      Radera
  4. Opel Ascona B och Vauxhall Cavalier var i princip samma bil även under skalet då båda tillverkades parallellt vid GM's fabrik i Antwerpen.

    Opel Kadett C och Vauxhall Chevette, var däremot, precis som tidigare nämnts ganska olika bilar. Chevette var i princip en Vauxhall Viva under skalet, med Kadett C-kaross som tillverkades i Vauxhalls fabriker i England. Kadett C däremot tillverkades i Tyskland med mestadels tyska komponenter.

    SvaraRadera
  5. Ååå, det förklarar varför det stod "Adam Opel" på en liten skylt i motorrummet på min Cavalier.

    På tal om nummerplåtar, den första varianten i plast blev tufft helsvart om man brutaltvättade med högtryckstvätt, det gillade jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, det kanske var namnet på förste ägaren?

      Radera