måndag 30 juli 2012

Tack för tipset!

I senaste numret av Teknikens värld (16/2012) finns en liten, liten notis med ett tips om en bekant blogg, nämligen Bilspanaren! Jag tackar för den lilla, men väl menade, uppmärksamheten. Nu är det väl ärligt talat så att jag nuförtiden sällan läser Teknikens värld, förutom då den utmärkta Teknikens värld Klassiska bilar. Annat var det förr, i bilslukaråldern! Då lästes varje nummer noggrant, hemma eller på biblioteket. Det var säkert läsandet av Teknikens värld som lade grunden till det du ser idag på Bilspanaren. Fortfarande präglas mitt bilintresse av en rätt okritisk fascination inför de bilar som var nya, eller åtminstone nyare, när jag var ung. Liksom i barndomen bryr jag mig mer om bilarna är häftiga och snygga snarare än bra. Att lära sig fakta om modeller och varianter är viktigare än att faktiskt förstå hur bilen fungerar. Att se, höra, känna och lukta är viktigare än att meka - och ibland kanske även köra. Detta förhållningssätt ger inte så hög status bland bilentusiaster så försök nu att glömma det du just läst. Åter till ämnet.

Nu var det inte detta en total överraskning att det skulle tipsas i Teknikens värld då Erik Andrén, specialmedarbetare och illustratör på tidningen, förvarnade mig. Han kände sig också manad att bidra med egna spaningar och det är de du ser här. Överst har vi en Opel Rekord coupé från 1965 med tjusig smal vit rand på däcken fotograferad i Nora. Det ser ut som ett fint exemplar, men senaste besiktning utfördes 2008 och avställd sedan i mars. Denna generation av Rekord kallas Rekord A och detta var den första i en rad snygga coupémodeller av Rekord (här är två ytterligare exempel). Rekord A har jag berättat om tidigare i storspaningen från Örebro, men då rörde det som en simpel tvådörrarsvariant.

Den suddiga bilden är tagen i Dalarna och visar en BMW 2000 Tilux från 1967 som varit avställd sedan 2005, gissningsvis i väntan på restaurering. Denna modell, kallas "Neue Klasse" har jag berättat om i ett tidigare inlägg om en BMW 1600-2. Beteckningen 2000 innebär att den har den största motorn på två liter, något man kan se på de rektangulära strålkastarna. De motorsvagare varianterna har nämligen runda strålkastare. Tilux betyder att den är lite lyxigare än den sportigare 2000Ti med dubbla förgasare.

Hur en BMW 2000 ser ut bakifrån ser du här. Bilden på detta fina exemplar från 1968 har dock Stig från Uppsala tagit, men jag tyckte det passade här. Färgen ser ut att vara samma på bilarna, men den senare heter bara 2000, vilket innebär att det är enkelförgasarversionen.

Sista bidraget från Erik är en Rolls Royce Silver Spirit från 1984 fotograferad på Lidingö (var annars?). Bilen tillhör ett eventmarketingföretag, importerades till Sverige förra året och ser fin ut - Rollsar ser ju sällan risiga ut. Lite oväntat är att se en Rolls Royce stå lite slarvigt parkerad vid en återvinningsstation. Då Bilspanaren främst handlar om vardagsbilar är det sällan Rolls Royce dyker upp här, men det har hänt. Då var det en Silver Shadow, företrädaren till Silver Spirit, som jag fann bakom ett stängsel i en gallerförsedd spaning.
Rolls Royce Silver Spirit tillverkades mellan 1980 och 1998. Det var den första Rolls Roycemodellen där kylarprydnaden Spirit of Ecstacy försvann ner i kylaren om någon försökte sno den, något som inträffat på denna bil.

Tack för tipset och bilderna! I nästa inlägg återgår vi till lite mer vardagliga men inte desto mindre spännande bilar.

1 kommentar:

  1. I Smedjebacken Dalarna.Mittemot Vasagatan 18 finns en pakering där det står en ödegiven Volvo 740 Om du vill fota

    SvaraRadera