lördag 4 augusti 2012

Närkontakt av tredje graden

Jag har tidigare berättat att jag har en slags inre lista på bilar jag vill hitta när jag är ute och spanar. Dagens bil är definitivt en sådan. Tyvärr var det inte jag själv utan Marcus, den trogne spanaren i Ljusdal som berikat bloggen med flera roliga bilar, som fann den. Nu har han haft närkontakt av tredje graden och funnit något utöver det vanliga!

Bil och bil förresten, rymdskepp är kanske en bättre beskrivning? Plocka bort hjulen och sätt dit ett par minimala vingar så har du ett fortskaffningsmedel som hämtat från vilken Star Warsfilm som helst. Modellbeteckningen "XT" avslöjar dessutom att den här bilen tillhör rymdåldern. Bilen är en Subaru XT Turbo från 1988, en bil som nog aldrig varit särskilt vanlig här, men har man sett en så glömmer man den inte så lätt. Detta överlevande exemplar ser riktigt fint och orört ut med alla dekaler och emblem på plats. Kanske stämmer Transportstyrelse angivelse av miltalet på knappt 7600 mil? Ett fantastiskt fynd!

Subaru XT presenterades 1985 och var märkets första sportbilssatsning. Den presenterades först på den amerikanska marknaden och några månader senare på den japanska. I Japan hette dock modellen Alcyone, som är namnet på den ljusstarkaste stjärnan i Plejaderna. Plejaderna heter Subaru på japanska och dessa stjärnor återfinns i Subarus logotyp. Bilens former var modernt kantiga - därmed inte sagt att XT såg ut som andra bilar. Eftersom den var en Subaru hade den fyrhjulsdrift och boxermotorn. Tack vare motorkonstruktionen kunde fronten vara låg. Luftmotståndet blev därmed lågt och kunde hållas ännu lägre tack vare att dörrhandtagen var av flygplanstyp och varken stack ut eller bildade någon fördjupning på karossidan. Karossen var höj- och sänkbara tack vare luftfjädring. Utsidan må se konstig ut, men det var på insidan som det konstigaste fanns. Det var också det som imponerade svårt på alla små bilnördar vid tiden. Det såg nämligen ut ungefär så som man kunde tänka sig ett stridsflygplan från en nära framtid, typ år 1999. Jag har ingen personlig erfarenhet av XT, men för att nämna några saker så hade den digital dataspelsinstrumentering i Turbomodellen, joystickformad växelspak med röd knapp högst upp som man valde fyrhjulsdriften med och en av bilvärldens konstigaste rattar. 1991 ersattes XT av SVX, formgiven av Giugiaro. Den hade också annorlunda designlösningar, men såg mer nittiotalsmässig och mindre konstig ut.

Jag skrev i förra inlägget om hur jag slukade Teknikens värld i min ungdom. Bland de roligare inslagen i tidningen hörde de så kallade "sommar- och vinterskotten", begagnade bilar som köptes för att köras en sommar eller en vinter. Jag minns till exempel Röda Hund (Alfa Romeo Alfetta), Lili och Sushi (Volkswagen Golf och Datsun Cherry), Tjocka Berta (BMW 728), Ruttmo (Fiat Ritmo cabriolet), Helmut Kohl (Porsche 928) och Mac Skott (Jaguar XJ6). År 2002 hade man Projekt XT, en vit Subaru XT Turbo. Så här beskrev man den: Läsare hörde av sig och undrade varför vi aldrig skrev om den. Orsaken var att den krävde så många specialkunskaper att få vågade använda den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar