fredag 10 augusti 2012

Elvis has left the building

I slutet av juni kom ett kort mail från Simon. Har du sett den tidiga CX:en i magnifikt förfall på parkeringen på ...gatan? Om inte, se den med en riktig kamera. Den hade jag inte sett så i början av juli åkte jag till platsen med kameran i högsta hugg. Som en strandad val låg den på asfalten och förföll.

Det visade sig vara en CX 2000 från 1977. Färgen var svårbestämbar, men mörkröd säger Transportstyrelsen och det låg nog nära sanningen. Nu hade dock det mesta av karossen antagit en brunare kulör. Bilen hade utrustats med bland annat taklucka (så kallad skyport), överdragsklädsel, rattmuff i träimitation samt backspeglar och hjulsidor av plast. Det är ju en smaksak, men i mina ögon så var det enda av "extrautrustningen" som förhöjde bilens utseende de gula varselljusen under kofångaren fram.

Den roligaste utrustningen var i alla fall Elvisfiguren som hängde i innerbackspegeln och som hade egen belysning på instrumentpanelen!

I förra inlägget skrev jag om Subaru XT som ett slags rymdskepp på hjul. Citroën CX kan väl beskrivas på ett liknande sätt med sin udda design, speciella lösningar och sin tuffa modellbeteckning. Tyvärr blev bilderna som jag tog in i bilen dåliga, men titta bara på dörrsidan så förstår du att detta inte är en vanlig bil.

Det visade sig att jag fångade bilen på bild i grevens tid. Tre veckor efteråt avregistrerades den nämligen och nuvarande ägare är Upplands bildemontering. Ett inte oväntat öde för ett sådant här långtidsparkerat exemplar, men ett tråkigt slut för en häftig bil. (Citroën CX har varit med på bloggen ett par gånger tidigare bland annat här.)

Intill CX:en stod en Citroën BX 16 RS från 1988. Gissningsvis var det samma ägare till bilarna vid tillfället, men jag är inte säker. BX:en må se nästan lika hjälplös ut som CX:en, men den är i trafik och nyligen besiktigad. BX ersatte GSA och introducerades 1982 som 1983 års modell. Ett stort antal utföranden presenterades fram till nedläggningen 1994. Designen hämtades från två konceptbilar från Bertone, Reliant FW11 från 1977 och Volvo Tundra från 1979. Ersättare blev ZX och Xantia. BX blev ganska populär och åtminstone i Uppsala upplever jag att det är ganska vanlig bil fortfarande.

Det har inte varit så mycket aktivitet på Bilspanaren den senaste tiden. Semester, resor och umgänge med andra än min dator har bidragit till detta. En annan sak har varit att jag haft fullt upp med att sälja min Volvo 164. Det gick lite trögt, men efter att ha åkt på en veteranbilsträff som anordnas vid Ulva kvarn nära Uppsala varje sommartisdag med en till-salu-skylt i rutan vaknade intresset till liv och snart hade en köpare bestämt sig. Ny hemvist för bilen blir Kungsbacka på Sveriges baksida. I tisdags hämtades bilen och mindre än ett dygn senare hade jag köpt en ny gammal bil!

Det gick fort, men Blocket hårdbevakades sedan veckor tillbaka om ett lämpligt objekt skulle dyka upp. Siktet var inställt på en idag ovanlig bilmodell, helst billig (runt 10000 kronor) med få ägare och lågt miltal, det vill säga sådana bilar jag vurmar för här på bloggen. Två Simcor lockade stort. En 1100 i Svalöv och en 1508GT i Robertsfors. En Skoda 130L i Alingsås som behöver nya bakbromsar såg väldigt fin ut och pockade på uppmärksamhet. Till slut föll valet på en drömbil från barndomen som inte uppfyllde något av det jag sökte efter. En relativt vanlig modell som kostade något mer än vad jag fick för Volvon och som haft åtta ägare och rullat långt. Väldigt långt. Volvon hamnade ju utanför Göteborg och på söndag åker jag till Göteborg och hämtar den nya bilen så balansen mellan landsdelarna rubbas därmed inte. Mer om nya bilen kommer säkert framöver.

2 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt fynd! CX är ju absolut en drömbil.
    Vi väntar med spänning på avslöjandet om vad det nya transportmedlet är för något!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns en CX Turbo som ser ut som Darth Vaders tjänstebil på Blocket som lockade mig. Tyvärr har den varit avställd i tio år så det är väl inte bara att tuta och köra.

      Nu är nya bilen hemma svart av insekter i nosen. Från Gråbo via mina föräldrar till Uppsala blev det 50 mil. Det gick snabbt, bekvämt och utan problem! Jag försöker ta lite bilder i veckan.

      Radera