tisdag 21 augusti 2012

Hjulhus

I juni förra året skrev jag ett inlägg om husbilar och även om sommaren snart är slut följer jag idag upp det med fler. Gemensamt för dem i dagens inlägg är också att de alla är Volkswagen.

Första bilen kunde man skymta i inlägget från Umeå om Volkswagen Derby för någon månad sedan, men här kommer nu en närmare presentation. Årsmodellen är 1981, men den kom till Sverige först 2004, gissningsvis från Tyskland. Campingpåbyggnaden, som tydligen heter Syro, gör den till ett riktigt höghus. Skicket är fint även om lackeringen inte original. Kanske har den haft någon fräck brun kulör från början.

Denna folkvagnsbuss tillhör den generation som kallas T3 och den har jag berättat om tidigare.

Sist ut har vi en riktig bjässe. Det är en Volkswagen LT50 från 1984 med en campingdel från svenska SMC som säkert skulle se mycket fräschare efter en rejäl tvätt. Att det är en diesel syns tydligt på sotet på sidan.

Volkswagen LT introducerades 1975 och var en serie lätta lastbilar, skåpbilar och bussar. LT står för Lasten-Transporter och de efterföljande siffrorna i modellbeteckningen står för totalvikten (i detta fall 5 ton). 1996 kom en ny modell och idag tillverkas den tredje generationen.

Varje höst börjar flera tusen nya studenter vid Uppsala universitet och de börjar nu synas i här. Det innebär en hel del saker man ska anpassa sig till som ny i stan, men för utbytesstudenter från andra länder blir det så klart extra mycket man måste lära sig. Svenska trafikregler till exempel. Den sista bilen i dagens inlägg, en Volkswagen Westfalia campingbuss från åttiotalet, har parkerats på ett sätt som säkert går för sig i Ulm i södra Tyskland varifrån den kommer, dock inte i Sverige.

Westfalia är en tysk tillverkare av campingfordon. Mest kända är de nog för sina campingversioner av folkvagnsbussar, ofta med uppfällbart tak. Det började med redan 1951.

Jag kan ju inte säkert säga att det är en student som har denna bil, men jag har sett den stå parkerad vid det närliggande studentbostadsområdet tidigare. Och, ja, den stod parkerad på samma sätt även då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar