torsdag 16 augusti 2012

Höghushonda

Att Umeå är bra stad för bilspaning har jag skrivit flera gånger tidigare. Dagens bil fann jag när jag gjorde en runda i staden i somras och fler bilder från den dyker förhoppningsvis upp snart.

Träffpunkt 80 i miniformat.
Det är snart dags för Träffpunkt 80, den roliga träffen bara för åttiotalsbilar, och jag har nu införskaffat ett passande fordon till den. Det ska bli kul att glida in med den där. Om ett exemplar av dagens bil dyker upp på träffen kanske inte folk kommer att göra vågen - tyvärr - men visst skulle den vara en klockren vagn för träffen i sin kantiga knasighet?

Bilen är en Honda Civic Shuttle från 1987, men eftersom den är importerad från Nordamerika heter den Honda Civic Wagovan. En dekal på bakluckan avslöjar att den såldes ny i Kanada, i Calgary närmare bestämt. Annat som avslöjar att den är en import är att den har fyrkantiga registreringsskyltar och annorlunda positionsljus/blinkers.

Bilen stod parkerad på Ålidhem och såg lite bortglömd ut med eltejp på de frasiga skärmkanterna. Den är dock besiktigad och i trafik. Det är ju ingen vacker modell direkt, men notera de snygga plåtfälgarna med liten navkåpa.

Varför namnet Wagovan ansågs bättre än Shuttle på den nordamerikanska marknaden vet jag inte, men jag vet att den också kunde heta Civic Wagon. Det som skiljde dem åt var skillnader i baksätets och lastutrymmets utformning. Shuttle var en högbyggd variant av Civic och jag har skrivit om den tidigare, kanske inte det mest populära inlägget men ändå.

Jättestor stötfångare. Skärmbreddare av eltejp.
Wagovan syftar väl på att bilen ska ses både som en van (skåpbil) och wagon (kombi). Det får mig att tänka på ett liknande modellnamn avsett för den amerikanska marknaden, nämligen Volkswagen Vanagon. I Europa är den känd som Volkswagen Transporter eller Caravelle, fast mest känd är den nog som folkabussen. En Vanagon har faktiskt varit med på bloggen tidigare. Frågan är om det finns fler fyndiga namn skapade av van och wagon?

5 kommentarer:

  1. Kul bil, men observera att den heter "Wagovan" och inte "Wagonvan". Ett "n" för mycket. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans, vad du var snabb! Skulle precis ändra det. Tack ändå!

      Radera
  2. En sådan fanns bestämt i Arvika.

    SvaraRadera
  3. Om jag någon gång startar en bilrekond endast för skåpbilar ska jag döpa den till Vanvård AB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar dig all välgång om det blir av. Det kan du behöva med det firmanamnet.

      Radera