torsdag 29 november 2012

Beige glädjespridare

Det har varit rätt nya bilar i de senaste inläggen så idag tänkte jag återgå till de gamla och halvgamla bilar som är denna bloggs huvudsakliga fokus. Förra helgen tog jag mig en loppisrunda (jag var alltså på Second hand-butiker, vilket kanske låter lite tjusigare) för att försöka göra några fynd. Och fynd gjorde jag. Bilspaningsfynd!

På parkeringen utanför Kupan skapade en beige Renault 16 glädje för förbipasserande loppisfyndare. Jag kan säga att jag inte var den enda som glodde på och fotograferade bilen. Många av dem mindes den säkert från sin barndom, tog kort med sin mobiltelefon för att visa föräldrar eller barn. Det var ju en sån vi hade! Min faster hade en snyggt mörkblåmetallic Renault 16 som senare byttes till en väldigt grön Renault 12.

Bilen är alltså en Renault 16, en TS Automatic från 1976 närmare bestämt. Den ser ut att vara i ett riktigt fint brukskick. Det enda som stör mig lite är den moderna överdragsklädseln, men kanske bra att skydda en känslig klädsel. Takluckan på bilen var vidöppen och hade inte parkerats så där försiktigt i rutan, som ängsliga bilägare brukar göra (som jag själv till exempel). Ett tecken på ett avslappnat förhållande till bilägandet, vilket säkert är sunt.

Renault 16 presenterades 1965 och utsågs då till Årets bil. Inte så konstigt kanske. De flesta bilnördar vet att Renault 16 var bilvärldens första halvkombi, så det är en milstolpe, om än liten, i bilhistorien. Modern och snygg var den också. 1968 kom den starkare och mer utrustade TS-modellen. 1971 kom en ansiktslyftning med bland annat nya bakljus. Det var också från detta år som man kunde få automatlåda som tillval. I Sverige hade vad jag förstått den enklare TL samma motor som TS. Annat som var speciellt på svensksålda bilar var att alla årsmodeller hade den snygga aluminiumgrillen. Eftersom Sverige infört lag på strålkastartorkare hade Renault anpassat grillen för att få plats med det. När modellen uppgraderades med svart plastgrill till 1975 års modell lät Renault den gamla varianten vara kvar för att slippa anpassa även den nya grillen. Först 1980 lades modellen ned, men då var den fortfarande populär, kanske för att den var före sin tid?

2 kommentarer:

  1. Brorsan hade en sån..den lackades blå/vit och gick som bruksbil någon gång runt 84:a och på hemväg från Eksjö så havererade drivlinan så det blev skroten nästa..nästa bil blev en Volvo 244 GL 76=)
    Det ligger kvar delar till renaulten ligger kvar i källaren hos morsan...

    SvaraRadera
  2. En sån hade jag men I inbromsning i kurvan på Kölnäsvägen för en räv som korsade vägen.Så då var det en bil bakom som inte han bromsa in så hela bussen blev förstörd.

    SvaraRadera