torsdag 15 november 2012

Siktat det blå skåpet

Jag har ju utlovat fler bilder från Jörgen i Örebro och här kommer nu ännu ett bidrag. Han har siktat ett blått skåp, och inte vilket skåp som helst, utan en Toyota Hi-Ace Diesel från 1982! Utseendet till trots är den både besiktigad och i trafik. Drömmen vore att hitta en sådan här i toppskick, men finns det över huvud taget?

Toyota Hi-Ace har tillverkats i fem generationer från och med 1967. Den i dagens inlägg är av den andra generationen som tillverkades från 1977 till 1982. Den fanns i många olika utföranden som skåpbil, minibuss och pickup.

Jag minns dessa bilar från min barndom och i mitt minne är de alltid klarblå, orange eller gula. Barndomsminnen ska man inte lita på, men vi kan i alla fall konstatera att få finns kvar idag. Toyota Hi-Ace och fordon av liknande typ finns det få överlevare av, åtminstone i Sverige där klimat och salt hjälper till att nöta ned dem. De slits hårt och saknas av få och någon större krets av entusiaster finns inte heller. Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg där en Nissan Urvan var med. I många länder i Afrika är dock Hi-Ace-bussar fortfarande vanliga, men då kanske det rör sig om något nyare generation tre och fyra. Ska vi gissa att några av de svenska exemplaren skeppats dit?

4 kommentarer:

  1. Hej och tack för en mycket intressant blogg. Åtminstone här i Finland har de flesta gamla Hi-Ace (de som inte dött rostdöden) skickats till Afrika. Förr var det peugeot 504, idag tycks det vara Hi-Ace, Hilux och gamla Corollor som gäller där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bloggen! Jag kan inte så mycket om detta men vet att även här har Peugeot 504 och 505 sålts till Afrika. Det gäller säkert också Corollor.

      Radera
    2. Corolla är förstahandsvalet för varje stolt taxichaufför söder om Sahara och de skall helst var gula. Var det inte gula från början så är de snabbt ommålade i rätt kulör.
      Som turist eller 'expat' förvånas man både över den oanade rymligheten liksom framkomligheten... Där man själv med viss nöd tar sig fram med fyrhjulsdrift och lågväxel kan man ofta möta en nedlastad Corolla i god fart.
      //Mats (med anknytning både väster och öster om Östersjön)

      Radera
    3. Hej. Mycket trevlig blogg, bor också i Uppsala så jag har ofta också sett dom bilar du spanat in. Intressant med Afrika-bilar, det skiljer på olika länder vilken biltyp som är popuärast som taxi. MB 123 i Marocko tex. I Gambia är det MB 190D som gäller. Det finns tusentals av dom! Europa är nog i stort sett rensat på den modellen. Och jag förstår dom, det är en otrolig slitvarg. Kjell

      Radera