tisdag 20 november 2012

Härlig Honda i Holmsund

Minns du den fantastiskt fina Honda Accorden från 1980 jag skrev om för två år sedan? Om inte kan du läsa om den här. Idag kan jag presentera ännu en Honda Accord som ser ut att vara minst lika fin. Bilderna kommer från Stefan i Holmsund.

Notera hur bilen parkerats i parkeringsrutan. Visst borde en försiktig bilägare placera
bilen långt till vänster i rutan där den verkar vara skyddad från dörruppslag?
Denna Honda Accord sedan från 1981 är likaså av den första, lite USA-inspirerade, generationen. Som vanligt är det svårt att avgöra en bils skick genom att bara se på bilder på den och dessutom är den här blöt, vilket ofta får en bil att se piggare ut än den är. Men jag vågar ändå påstå att skicket är mycket fint - och den här modellen torde vara extremt ovanlig. Det goda skicket kan ha sin förklaring i att den endast haft tre ägare och rullat blott 16000 mil. Jag minns två sådana här Hondor från min barndom som rullade i trakterna kring byn där jag bodde. Den ena var blekgul och den andra blekgrönmetallic. Då tyckte jag att det var en rätt ful bil. Idag är det dock en bil som verkligen slår an en vill-ha-ton, eller snarare ett vill-ha-ackord!


Den lejongula inredningen matchar snyggt karossens blå färg. Som sig bör i en Honda ser det lite sportigt ut på insidan, vilket kanske inte riktigt stämmer överens med utsidan. Under skalet sitter en fyra på 1,6 liter och 80 hästar som driver framhjulen via en femväxlad låda. Fem växlar var standard i Accord, men var inte en självklarhet när den kom 1976. Det var alltså något man på Honda kunde skylta och mycket riktigt sitter ett emblem under höger bakljus med texten 5 speed.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar