torsdag 8 november 2012

Egna barn och andras ungar

Jag har ju i de senaste inläggen redogjort för ett par av läsaren Jörgens spaningar och jag har tänkt att visa några till. Men det är ju som uttrycket säger; egna barn och andras ungar. De egna fynden är de som är allra roligast att visa upp. Då har jag själv fått uppleva den upprymda känslan att göra ett roligt eller ovanligt fynd, och så har jag ju sett bilen på nära håll och kan beskriva dess skick, historia och, tja, något högtravande, kanske också dess själ?

Dagens bil fann jag en dag när jag efter sonens gympaaktivitet bestämde mig för att bara avvika lite från rutten hem för att undersöka en parkering jag inte passerat på länge. Det var värt den lilla avstickaren för där stod ännu en Mitsubishi Galant i kantigt åttiotalsutförande, en modell jag skrivit om tidigare och kommit att bli förtjust i. Detta exemplar är från 1986 och är en Turbo!

Mossodlande Mitsubishi!
Jag har en kompis som bodde i husen intill i slutet av nittiotalet, men jag minns inte bilen från den tiden, trots att den verkar ha stått där sedan dess. Mossan på och under bilen vittnar om en lång parkeringsperiod.

Senast godkända besiktning utfördes 1991 och två år senare ställdes den av. Varför den, endast sju år gammal, hamnade på undantag är frågan. Motorhaveri? Ägarhaveri? Och betalar ägaren för parkeringsplatsen? Vad har det kostat under dessa år? Jag glömde kolla miltalet, men den har säkert inte rullat jättelångt.

Motorn i Galant Turbo var på två liter och 150 hästar. Prestandamässigt hamnade den nära exempelvis samtida Saab 900 Turbo. Som du ser på bilderna fick man utvändigt spoiler fram och bak, c-stolpar i avvikande färg.

Jo, det ÄR en Turbo!
På sätenas ryggar står det turbo om så ingen av passagerarna behöver tvivla om vad de åker i. Fälgarna på detta exemplar är inte original men känns tidstypiska.

Vad är lucka till för på stötfångaren bak? Om den döljer en bogserögla så verkar den ju vara lite stor?
Karossen ser relativt rak och rostfri ut så kanske skulle den kanske kunna väckas till liv igen. En tuff bil som helt klart borde räddas.

Strax intill Galanten stod två andra, inte lika ovanliga åttiotalsbilar. Volkswagen Golfen med stripes är från 1988 och verkar vara en "daily driver" som rullat knappt 30000 mil. Mercan är en 200 från 1985. Den har varit avställd i endast fyra år så mossan har ännu inte slagit rot under den. Den motbevisar min tes att alla Mercedes 200 från 1985 var vita, utan de kunde också vara blekgula.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar