måndag 27 december 2010

Gökboet

Mellandagarna spenderas hemma hos mina föräldrar. I en bokhylla står den här märkliga tingesten. Det är en så kallad "takgök"som suttit på en Volvo PV 444. (Vid fototillfället ställde jag dock takgöken på en Saab 900i.)

Takgöken har fått en del uppmärksamhet i år då det var 60 år sedan den introducerades. Det var på hösten 1950 som takgöken gjorde sin debut på PV 444B. Egentligen hette den Fixlight och var en ny typ av körriktningvisare, eller blinkers som man säger idag. Tidigare satt det utfällbara pilar i b-stolpen. I mitten av takgöken satt en lampa som lyste blått framåt och bakåt. Den satt där för att man lättare skulle kunna avgöra om bilen skulle svänga åt höger eller vänster.

Succén uteblev dock, bland annat beroende på att den inte gick att kombinera med takräcke (vilket ju var populärt på 50-talet) och att den inte var tillåten på de flesta marknader utanför Sverige. Dessutom hjälpte inte den blå lampan särskilt mycket och det var svårt att på avstånd avgöra åt vilket håll det blinkade. 1953 förbjöds takgöken även i Sverige.

Varifrån kommer då takgöken på bilden? Eftersom helpension och barnvakt ingår i boendet hos mina föräldrar har jag haft lite tid att titta i gamla fotoalbum. Bilen var en PV 444C från 1951 och var min fars första bil. Han köpte den 1965 för 100 kr på avbetalning av min fasters pojkvän. Pojkarna på bilden är två av mina yngre farbröder.


Möjligtvis satte PV:n sina spår i pojkarnas medvetande då farbrodern till vänster precis (alltså i år) köpt en PV 444E från 1953! Farbrodern till vänster har däremot nyligen sålt sin Volvo Amazon från 1967.

Andra bilden visar bilen vid ett senare tillfälle och då ser den inte riktigt lika prydlig ut. Notera utsmyckningen på motorhuvens sida. Buick hade under flera år sådana ventilationshål (så kallade "portholes") på sina modeller. På PV var det dock inte originalutrustning.


Bilen slutade sina dagar tillsammans med en Vauxhall Victor -59 och Ford Taunus -58 som fyllnadsmassa vid ett vägbygge vid det lokala marmorbruket år 1966 eller -67. Så kunde man göra på den tiden...

1 kommentar:

  1. Rättelse och ytterligare information. Min farbror (han till vänster) sa att bilarna grävdes ned något år senare; -68, -69 eller så.Min far upplyste mig om att motorhuven med ventilationshålen kommer från en PV 444K från 1956 (som också finns på bilder). Eftersom eventuella miljöbrott som begåtts är preskriberade kan jag avslöja att den bilen mötte ett liknande öde.

    SvaraRadera