måndag 6 december 2010

Indiskt gul osthyvel

På väg till ett av mina två stammisfik i mitten av november blev jag överaskad av denna Saab 95 från 1974. Överraskad skriver jag för att den verkar vara i ett så pass gott skick, särskilt som den verkar köras året runt. Många Saab 95:or har fått jobba hårt och har helt enkelt slitits ut och rostat bort. Drygt 1000 mil anger Transportstyrelsen att den gått, men vägmätaren går inte, liksom på många äldre bilar, längre än till 9999 mil innan mätaren slår runt. Men 11000 mil är säkert inte omöjligt med tanke på skicket.

Färgen är "indiskt gul" och inte orange, vilket man lätt förleds att tro. Hur som helst är det enligt mig den snyggaste av Saabs 70-talsfärger och det var den färg Saabs fabriksrallybilar hade 1974-75. Våra grannar hade Saab 95 när jag var liten men den var "opalgrön" (som väl bäst beskrivs som limegrön). Det är också en snygg 70-talsfärg, och även den färg Saabs tävlingsbilar hade 1976-77.

Saab 95 var kombivarianten av Saab 93 och presenterades 1959. 93 utvecklades till 96 och genomgick en rad förändringar (av vilka några jag berättat om tidigare), och 95:an följde denna utveckling. Dock lades 95 ned 1978 medan 96 tillverkades till och med 1980.

Som svensk äldre än 25 sisådär ser nog Saab 95 ganska normal ut, men om man försöker se det mer objektivt så ser den ju faktiskt jättekonstig ut! Sixten Sason stod för formerna, liksom för Saabmodellerna dittills och de kommande . Den runda framdelen från 93/96 fick en kantigare bakdel med små fenor och runda bakljus på höjden. Lite Blixt-Gordon-inspirerat, kan man väl säga. Det sägs att Sason inspirerats av dåtida Chevrolet Nomad, vilket inte låter otroligt när man ser en sådan från de klassiska åren 1955-57.

En speciell, Saabtypisk, detalj är den så kallade "osthyveln" som kom 1961. Det var en luftspalt i takets bakre del som skulle leda ner luft till bakrutan för att hålla den ren. Den kan anas på bilden ovan. Det som är tydligt är i alla fall att bilen på bilden nog mest skulle behöva en osthyvel till den bakre nummerskylten...

I senaste numret av Klassiker finns en köpguide till Saab V4 skriven av den svårt Saabdrabbade Claes Johansson. Rekommenderad läsning!

5 kommentarer:

  1. Å jag hittade en brun
    http://guldbyn.blogspot.com/2010/12/pa-parkeringen.html

    SvaraRadera
  2. Åhå! Det är lite svårt att avgöra färgen på bilden, men "siennabrun" är min gissning. Det är väl ändå den snyggaste av Saabs bruna 70-talsfärger. "Antilopbrun" och "chamottebrun" var två andra, men inte lika snygga, färger. 99 EMS fanns i kopparmetallic (snyggt!). Fanns fler bruna kulörer?

    SvaraRadera
  3. Varför kallas 95:an för osthyveln? Åt det för att taket som sticker ut över bakrutan hyvlar luften?

    Mvh Per

    SvaraRadera
  4. Som jag skriver i texten är det en luftspalt, en springa eller skåra som leder ner luften mot bakrutan. Ser man den uppifrån/snett uppifrån liknar den skåran i en osthyvel.

    SvaraRadera
  5. Då förstår jag, tack för klargörandet. (undrar om det fungerar?)

    SvaraRadera