måndag 6 juni 2011

Semestertips

För en månad sedan skrev jag ett inlägg om en Polar 300 jag fastnade för. Perfekt husvagn för den som har en sjuttio- eller åttiotalsbil och inte tycker att ett SMV-ägg passar ihop med bilen. Semestern närmar sig nu för de flesta. Hur gör man då om man vill campa och gillar gamla bilar men ogillar husvagnar? En lösning är att man bor i bilen och då är ju en husbil mest bekvämt. Här följer fyra alternativ, som alla enligt Transportstyrelsen har bostadsinredning. Jag kallar dem husbilar, men en bättre benämning kanske är campinginredda skåpbilar eller minibussar.

Först har vi en Mercedes-Benz 0319D (beteckning enligt Transportstyrelsen men enligt mina källor borde den heta L405 om nu någon expert på modellen motsätter sig) från 1965 parkerad vid ett studentbostadsområde. Den har säkert inte varit husbil från början, till exempel sitter gångjärn under bakrutan men luckan som de var till för är igensvetsad. Hur som helst verkar den ha varit på en del resor med tanke på de klistermärken som sitter i bakrutan, så ombyggnationen har säkert några år på nacken. Däremot ser den ut att nyligen fått en ny lack. Transportstyrelsen säger ännu att den är blå så det kanske stämmer. Bilen ser körklar ut men besiktningen gick ut sista maj så det bör ses över innan man ger sig ut på äventyr. Mercedes 319, som modellen kallas, var Mercedes första skåpbil och tillverkades 1955-67.

Nästa bil siktades vid ett annat studentbostadsområde men är långt ifrån körklar. Det är en Ford Transit från 1977 som varit avställd sen 1997 och därefter verkar den ha blivit övergiven. Troligtvis har även denna bil byggts om till husbil i efterhand. Med tanke på det yttre kanske man inte ska förvänta sig att det är särskilt mysigt därinne bakom de fördragna gardinerna. Ford Transit i den här skepnaden kom 1965 och ersatte då både tyska Ford Taunus Transit och brittiska Ford Thames. Därför kallas denna modell för andra generationen i Tyskland och Mark I i Storbritannien. 1978 kom nästa generation men som egentligen bara var en ansiktslyft version av den förra. Inte förrän 1986 kom en helt ny Transit.

Lite mindre, men ändock, övergiven känns också nästa husbil, en Volkswagen Kleinbus från 1975. Men man kan missta sig och den är faktiskt besiktigad månaden ut. Jag nöjer mig med att konstatera att den är grön och gör inget försök att hitta namnet på kulören vilket jag försökt med i flera tidigare inlägg. Den här ser  proffsigast ut i det här gänget med den jättelika vita överdelen är av märket Campus som är speciellt anpassad till modellen. Folkvagnsbussar, som kallas Typ2, har jag berättat om tidigare och ett inlägg ägnades åt just denna generation kallad T2.

Sist, och kanske minst, har vi återigen en folkvagnsbuss, men av nästa generation, T3, från 1981. Här har man skippat en hög överdel men underliga ventilationgaller på utsidan och gardiner i fönstren avslöjar att här kan man bo! Skicket på den här bussen är fantastiskt fint. Färgen är dåligt återgiven på bilden, men den verkar inte vara den ursprungliga. Vid dragkroken hade lite färg nötts bort och där syntes lite gul färg. Kanske har den sett ut som som den 82:a jag gick igång på i ett tidigare inlägg.

Om nu inget av detta föll dig i smaken så kan man ju faktiskt bo i tält också...

7 kommentarer:

  1. De gula bakdörrarna på Transiten kommer säkert från en fd postbil? De "underliga" gallren på den sista tyder på att vagnen är utrustad med kylskåp.

    SvaraRadera
  2. Ja färgen ser onekligen postgul ut! Gallren är ju inte underliga i sig utan jag menade att de avvek från originalutförandet. Däremot var jag osäker på funktionen - men det vet jag ju nu!

    SvaraRadera
  3. Transiten ser ändå inte helt övergiven ut - det finns ju luft i däcken. Kanske den är ett billigare alternativ till studentrum?

    SvaraRadera
  4. Jo det kanske kan vara någon som bor i Transiten. Det kanske är bekvämare med luft i däcken? Den Opel Kadett A som var med i inlägget från Katrineholm hade luft i tre däck och hade varit avställd sen 1987!

    SvaraRadera
  5. Jag tar hellre tältet faktiskt men kul att se de gamla bilarna ändå.

    SvaraRadera
  6. Ja de är varken snygga eller särskilt fräscha så jag förstår dig. Men undantag för sista folkabussen då.

    SvaraRadera
  7. Den där Mercedesbussen är faktiskt horribelt ful! Det hindrar dock inte att jag gladeligen skulle susa omkring i den.

    SvaraRadera