Nästa bussiga typ kommer från Anders i Norrtälje. Det är en VW Kombi från 1970 i ett lite sorgligt skick. Bussen i förra inlägget var också den sliten men där var det mekaniska i toppskick. Jag kan inte uttala mig om det mekaniska i denna buss men då den varit avställd sen 1993 så antar jag att det inte är på topp. Kanske har ägaren planer på att renovera, planer som ständigt skjuts upp. Eller också väntar kanske den på att prisbilden ska bli gynnsam och sedan sälja?
Jag tror inte denna buss har något särskild stil heller. Den svarta lacken, takräcket och JP-fälgarna är inte riktigt rätt. Kanske har den haft någon slags surfarstuk en gång i tiden. Anders vittnar till exempel om att instrumentpanelen har klistermärken från seglartävlingar från 1980-talet.
Detta är den andra generationens folkvagnsbuss, T2, som tillverkades 1968-1979 och som egentligen är en uppdaterad variant av T1. Till 1972 års modell moderniserades utseendet något med nya kofångare, större bakljus och blinkersen fram flyttas upp ovanför strålkastarna. Precis som gällande T1 är tidiga T2 mer populära bland fantasterna. De kallar T2 för "Bay window" eller bara "bay" syftande på den välvda framrutan ("Bay window" betyder burspråk). Bussen på bilden är alltså en "tidig Bay".
Bussig typ del 3 är värd att vänta på. Det är min favorit av dessa tre!
Kan den bussiga typen nummer 3 vara en kantig T3 med runda framljus?
SvaraRaderaJag vill inte avslöja den rafflande upplösningen, men ja, det är det...
SvaraRadera