onsdag 23 mars 2011

Var god dröj

Någon kommenterade inlägget som publicerades på Klassiker om Mercedes S-klass med att det var för nya bilar. Om den läsaren läser den här bloggen vet jag inte men idag kommer hur som helst bilder på riktigt gamla Volvo i alla fall. Jag har så mycket bilder nu, både egna och från läsare, att jag försöker skriva ett inlägg per bil så att de inte blir så långa.

Vid samma tomt som jag siktade den midnattsblå Mercedes W116 i förra inlägget stod denna Sugga från 1954. Dess riktiga namn är dock Volvo PV831. Skicket var lite som Mercans; Besiktningen gick ut i juni förra året och den ser ut att ha stått ett tag men verkar med bara mindre ansträngning gå att få på rull.

Transportstyrelsen säger att den gått 78 000 mil! Om det stämmer är det imponerande men samtidigt är detta sannolikt en gammal taxi och då är det inte uppseendeväckande mycket. Den verkar dessutom vara i originalskick endast kompletterat med gangsterkeps ovanför vindrutan, sökarlykta på taket och "portholes" på motorhuven. Huruvida portholes var vanlig styling (som man säger idag) vet jag inte riktigt då jag är för ung, men PV:n med takgöken jag berättat om tidigare hade det.

Volvo PV800-serien presenterades 1938 och blev en populär taxibil, eller droska kanske är ett mer passande uttryck. De tidiga modellerna hade en hög spetsig grill och friliggande strålkastare men 1950 moderniserades fronten för att likna den mindre och modernare PV444 och modellenserien döptes till 830. PV831 hade mellanruta, dvs en ruta mellan fram- och baksäte, medan PV832 saknade denna.

Jag nämnde i inlägget om takgöken att en av mina farbröder nyligen köpt en PV444. Den han köpte den av heter Anders och är en samlare av "Storvolvo", dit Suggan räknas. Du kan läsa om Anders och Storvolvo här. Notera att hans bruksbil är en PV831 från 1950!

1 kommentar: