torsdag 3 mars 2011

Insnöad på VW

Från Marcus Helsing i Ljusdal kommer några fler Volkswagen signerade Giugiaro. Bland de första inläggen jag skrev här på bloggen handlade om detta.

Överst ser du en rejält översnöad Passat LS Variant från 1977. Variant är VW-språk för herrgårdsvagn, eller kombi som man oftast säger nu för tiden. Snön förklaras av att den varit avställd sen augusti och skicket är svårt att säga något om på grund av snön. När Marcus skrev till mig första gången erkände han att han var lite insnöad på VW. Han skriver att Passaten ovan är lite av en drömbil.Och det är onekligen en både snygg och praktisk bil.

Den röda Passaten är en LS från 1980 i bruksskick med framskärm lagad med silvertejp. Den har det utseende Passaten fick till 1978 års modell med ny front och bakdel och stötfångare i svart plast.




Sist, och minst, ser du en Golf. Eftersom jag inte kan tyda registreringsnumret får jag studera bilden noga för att kunna säga något om årsmodellen. Golfen har liksom Passaten ovan plaststötfångare vilket den fick 1978. Detaljstuderar man bilden ser man dock att den har den nya typen av bakljus som kom 1980 och eftersom efterträdaren, andra generationens Golf, kom 1984. Alltså är bilen på bilden av årsmodell -80 till -83. Det är kul att vara detektiv!

4 kommentarer:

  1. Vi hade en röd tvådörrars Passat LS -76 när jag var liten. Det är den första bilen jag minns, kanske för att den gjorde mig vansinnigt åksjuk. Inredningen var i svart galon och äkta plastträ. En närkontakt med en lyktstolpe runt 1988 gav den två gula framskärmar.

    Dess registreringsnummer är fortfarande etsat i mitt minne; JPR 378. Numera tillhör detta dock en Saab 9-3.

    SvaraRadera
  2. Barndomens bilminnen etsar sig fast hos en bilnörd.

    Jag tycker bilar med avvikande färg på karossdelar, oftast framskärmar pga rost, var vanligare förr.

    Jag tycker dessutom att det är värt att notera bilarnas färger i inlägg. När såg du en ny bil med klargul/-röd/-blå solid lack? Ljuspunkter i den metallicgrå massan.

    SvaraRadera
  3. Sjuttiotalets färger var onekligen muntra. Men de krävs nog en sjuttiotalsbil för att bära upp dem; nätt design och lagom mycket krom. Moderna bilar i samma färgskala ser mest lite pinsamt ut...

    Och visst var det så förr, att man kom undan med att ha karossdelar i olika färger? I fallet med vår Passat byttes båda skärmarna för att i alla fall få LITE symmetri.

    SvaraRadera
  4. Jo visst måste färg och design anpassas till varandra. Jag fick en idé om detta och skrev ett inlägg...

    SvaraRadera