fredag 25 mars 2011

Bussig typ del 1

Välkommen till en serie inlägg döpta till Bussig typ. Här kommer tre Volkswagen typ 2, eller folkvagnsbussar som man oftast säger, presenteras.

Den första bussiga typen är en VW Kombi från 1965. Bilden kommer från Marcus i Ljusdal. Även om han själv är Volkswagenfantast tillhör bussen tillhör en kompis till honom.

Den tillhör den första generationen kallad T1 som tillverkades 1950-1967 och bygger på VW typ 1, det vill säga folkvagnen. Bland Volkswagenfantasterna skulle jag säga att detta är den mest eftertraktade generationens folkvagnsbuss. Den kallas av dem för "Splitscreen", "Splitwindow" eller oftast bara "Split", syftande på den delade framrutan som försvann på efterföljande generation, T2.

Liksom för många bilmärken och modeller finns det en hel vokabulär att lära sig. Av T1 är de äldsta mest eftertraktade, de med så kallad "barndoor" (lagårdsdörr) som syftar på att den har en jättestor motorlucka baktill. Och allra mest eftertraktad är den 23-fönsters lyxbussen kallad "Samba" med barndoor. Den rikliga mängden fönster beror på att den har små fönster i takets ytterkanter. Priserna på dessa exemplar kan ligga runt en halv miljon men jag har inte så bra koll så det kanske är ännu mer idag.

Till vokabulären hör också de otaliga stilar som finns för ombyggda Volkswagen. Jag är inte så insatt så jag vet inte riktigt vad stilen kallas på bussen på bilden, men jag gissar på "rat look". Det betyder att den ser sliten ut på utsidan men mekaniskt är den i toppskick. Till stilen hör även stort takräcke och en rejäl sänkning, här kompletterat med så kallade Fuchsfälgar från Porsche. Marcus påstår att bussen är bekväm att åka i. Jag har svårt att tro det men det beror ju på vad man jämför med.

Bussig typ del 2 kommer inom en snar framtid!

2 kommentarer:

  1. Måste vara en perfekt vinterbil,slipper man vänta på plogbilen! =)

    SvaraRadera
  2. Slitet skick är trevligare än concoursvinnare!

    SvaraRadera