måndag 9 maj 2011

Får i ulvakläder

Audi tillverkar prestigebilar som många svenskar gillar och vill äga. Att äga en ny Audi visar på någon slags framgång, antar jag. BMW verkar sända ut samma slags signaler, men är kanske lite finare. Kanske. Jag gillar ju mest gamla och rätt prestigelösa bilar så jag kan avläsa situationen fel. Det kanske är så enkelt att man bara vill ha en bra bil? Audi har dock inte alltid varit ett prestigemärke utan det var först under åttiotalet som vandringen uppåt på statusstegen började. Bilen i dagens inlägg får symbolisera denna brytningstid för Audi.

Det som anses ha startat förändringen av märkets image var lanseringen av Audi Quattro 1980. Det var en världsnyhet! En sportcoupé med fyrhjulsdrift och turboladdad motor var något nytt och Audis slogan Vorsprung durch technik (Försprång genom teknik) passade verkligen bra till modellen. För många är Audi Quattro kanske den bil som symboliserar åttiotalet bäst. Till uppmärksamheten kring modellen och märket bidrog Quattrons rallyframgångar. 1981 kom den första rallysegern och 1982 tog Audi hem konstruktörstiteln. 1983 homologiserades den så kallade Sport Quattron för den nya klassen kallad Grupp B. Den bilen var något annat än den vanliga Quattron, men den bidrog ytterligare till Audis succé. Quattro, som betyder fyra på italienska, är även namnet på Audis alla fyrhjulsdrivna bilar. För att skilja modellen Audi Quattro från dem brukar den kallas "Urquattro". Den tillverkades till 1991.

Lite snöpligt kan tyckas så är inte den svarta bilen på bilden en Audi Quattro, utan en vanlig Audi Coupé GT från 1986. I grunden är det samma bil, en coupémodell baserad på familjebilen 80. Coupén introducerades samma år som Quattro men saknade både turbo och fyrhjulsdrift (fast från 1984 kunde man få det). Men precis som rallybilen Quattro skänkte glans åt vanliga Quattro, skänkte Quattro glans åt den vanliga Coupén. Var det tänkt i alla fall. Bilnördar såg direkt att den saknade Quattrons skärmbreddare och att det var nog inte helt okej. Elaka tungor brukar kalla (mer eller mindre) formsköna coupéer med teknik från någon standardmodell under skalet för "hårfrisörskeracer", på engelska "hair dresser's car".

Hårfrisörskebil eller ej så måste man väl ändå säga att det är en snygg bil? Bilen har det lite modernare utseendet som den fick 1985. Detta är dessutom ett riktigt välskött exemplar och verkar nyligen vara framplockad efter vinterdvalan (bilden togs i mitten av april). Svart lack med röd skinnklädsel klär bilen, tycker jag. Notera att bilen saknar emblem på bakluckan, ett sätt att ta uppmärksamhet från att man "bara" kör en vanlig Coupé.

Sist slänger jag in en bild på en vanlig Audi 80 CC, även den från 1986, fotograferad samma dag. Detta är den andra generationens 80 som kom 1979 och blev liksom Coupén (och Quattron) ansiktslyft 1985. Audi 80 är systerbil till Volkswagen Passat men alltså även grund för GT Coupé och Quattro. Mer tänkte jag inte säga om Audi 80 nu utan jag hoppas få återkomma till den modellen någon gång längre fram.

Det var tänkt att fler Audi skulle ingå i detta inlägg, men då jag råkade grotta ned mig i Audi Quattro, en bil som inte ens finns på bild i det här inlägget, blev det lite för mycket. Därför kan jag redan nu utlova att det kommer fler Audi inom en snar framtid.

4 kommentarer:

  1. Även Audi Coupé var ju en ganska dyr bil på sin tid, men led som du skriver av lillebrorskomplex. Om man köper en ganska dyr bil vill man ju knappast att betraktarens min ska gå från förväntan ("är inte det en...?") till besvikelse ("nä, det är en vanlig Coupé").
    Men, den blev ju ändå populär och en respektingivande pjäs.

    Med just den här bilen så verkar den, som nämns, vara välhållen. Men den verkar sakna det matta plastsjoket på vänster flank. Eller kanske ägaren är mitt uppe i ett projekt att göra sig av med dem, bilen är ju mycket snyggare utan.

    SvaraRadera
  2. Aha, på c-stolpen menar du? Det tänkte jag inte på, men nu ser jag det. Har aldrig lagt märke till det. Och jo, det ser ju bättre ut utan. Hur var det på bilar med andra kulörer?

    Och så här i efterhand ser jag att det ser ut som om vintersulor sitter på. Konstigt för jag såg inte bilen på hela vintern. Får smyga förbi idag igen och kolla.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att de flesta bilarna, oavsett färg, var utan plastsjok. Jag har inte sett den förut i alla fall.
    Och visst verkar det vara dubbdäck! Har du fått någon klarhet?

    SvaraRadera
  4. Ska kolla imorgon. 80:an såg jag i alla fall idag och den har fått Passat/Golf-fälgarna utbytta mot såna som på den här bilden: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Audi_coupe_2_v_sst.jpg?uselang=sv

    Vilket sammanträffande, va?

    SvaraRadera