Idag fortsätter jag med ännu ett roligt fynd från Jörgen i Örebro. Med "roligt fynd" menar jag att det är roligt att han hittat en så pass ovanlig vagn, för rolig är väl inte Daihatsu Charmant? Den ser ju faktiskt rätt tråkig ut, men Charmant betyder ju charmerande, så vi kan väl kalla den för en charmerande tråkmåns helt enkelt?
Årsmodellen på Charmanten är 1987 och skicket är riktigt bra med tanke på att det verkar vara en bruksbil. Skarven mellan frontplåt och framskärm verkar angripen annars verkar den rätt befriad från rost och blessyrer. Den har endast haft två ägare och ska vi gissa att den rullat drygt 15000 mil snarare än 5000 som Transportstyrelsen anger? LC-emblet visar att den är i enklaste utförande. Den heter också 1600, vilket man ser på emblemet på bakluckan som någon praktikant på designavdelningen verkar ha gjort. Att någon verkar ha satt dit med en vänsterhand strax innan lunchrasten gör det inte mer rättvisa.
Daihatsu Charmant tillverkades i två generationer mellan 1974 och 1987 och byggde på Toyota Corolla. Det innebar traditionell japansk uppbyggnad med motorn fram, drivning bak och, i vårt plågsamma klimat, självupplösande kaross. Den första generationen Charmant byggde på Toyota Corolla E20 och den andra, som kom som 1982 års modell byggde på Corolla E70. Karossen är försiktigt formgiven och följde standardformulär 1A för japanska fyrdörrars sedaner vid tiden. Jämför till exempel med dessa bilar som varit med på bloggen tidigare: Datsun Laurel, Subaru Leone och Toyota Carina. Ersättaren kom först ett år efter nedläggningen av Charmant och hette Applause. Dess stora finess var att den såg ut som en sedan, men i själva verket var en halvkombi. Få applåderade denna rätt obegripliga idé och efterföljarna har varit få, om än några alls.
Denna bil ser riktigt gubbig i sin omoderna kostym med spinkiga små hjul och säkerligen var det inte Sveriges hippaste människor som köpte Daihatsu Charmant som ny. Man ska emellertid inte av detta förledas tro att Daihatsu Charmant är en iskall gubbil. Sök på modellen på internet och du hittar flera bilder på toksänkta Charmanter med små breda fälgar och någon uppskrämd Toyotamotor i. Det roliga med vissa bilar är att en ganska ovanlig och bortglömd modell i ett land kan vara vanlig och omtyckt i ett annat. Hur tråkig den än kan framstå.
Det händer inte ofta men uppenbarligen finns det (sällsynta) ögonblick då Bilspanaren inte har full koll. :-) För nog finns det flera exempel på "sedankombibilar" än Daihatsu Applause, t ex första generationen Seat Toledo. Även i dagens sortiment finns det exempel, såsom Skoda Superb Sedan.
SvaraRaderaJo det slirar lite på sanningen ibland. Tack för påpekandet... Jag får slänga in en brasklapp om det i texten sen. Jag har nog alltid tänkt Toledon som en halvkombi, men det kanske räknas som en sedan? Superben ser ganska halvkombiaktig ut, men där måste jag säga att jag inte hade koll. Appaluse ser ju i alla fall ut som en riktig sedan - "three-box-design" som det heter på engelska.
RaderaSen finns bilarna som ser ut som halvkombi men är sedaner, t ex Citroen CX, tidiga Peugeot 104 och tidiga VW Passat.
Usch vilken tråkmåns...men det är ju precis sånt vi gillar=)
SvaraRaderaBilen verkar ha rullat i Örebro sedan ny då det står " AB T-Bil" på bakrutedekalen, som under 1980-talet (och en bit in på 1990-talet) sålde Daihatsu i Örebro.
SvaraRaderaKuriosa är att under början av 1990-talet var T-Bil Sveriges enda GM-auktoriserade säljare av Vauxhallreservdelar (Vauxhall lämnade ju Sverige 1979-80, T-Bil hade sålt Vauxhall sedan urminnes tider). Så alla (de var nog inte så många) Vauxhallägare i Sverige fick vända sig till T-Bil i Örebro för att hålla liv i sina bilar som t.ex. Chevette.
T-Bil lade ned verksamheten under andra halvan av 1990-talet.
Mvh Pelle i Örebro