Den ser spartansk ut, men det är en 11 TRE vilket var en mellannivå bland utrustningsalternativen. De anonyma hjulsidorna, som är original, och avsaknad av höger ytterbackspegel, vilket jag tror beror på något konstigt lagkrav, bidrar till det avskalade utseendet. Jag gillar hur som helst AX just för att den känns så enkel, som en liten Citroën ska göra. Och så känns den väldigt fransk.
Citroën AX presenterades hösten 1986. Modellen var från början tänkt att också utgöra bas för ersättare till Talbot Samba, men det blev det inget av utan Talbot gick i graven 1986. Flera olika små motoralternativ, utrustningsnivåer och specialutgåvor erbjöds. Den var mycket bensinsnål tack vare lågt luftmotstånd och låg vikt. Genom riklig användning av plast och tunn plåt blev basversionens tjänstevikt var blott 640 kilo! Detta bidrog också till att AX länge var Sveriges osäkraste bil, värre än Nissan Micra! AX ersattes av Saxo 1998, systermodell till Peugeot 106 som inte såldes i Sverige.
Sekunder efter att bilden togs kluddades Cittran ned. "Den går snabbare så" enligt fyraåringen. |
Äntligen en AX!
SvaraRaderaTänkte att du skulle bli glad.
Radera