När jag fotograferade bilarna stod en kvinna och tittade på mig en bit bort. Hon kom fram och undrade förstås vad jag höll på med. Jag förklarade att vi inte har så gamla Seatbilar i Sverige och att jag därför fotograferade dem. Hon blev glad och sa att det var hennes bilar. Hon var mycket nöjd med dem och upplyste mig att Marbellan var 22 år gammal och Terran 21. Hon pekade noggrant ut att Terran hade ett riktigt plastemblem i fronten och inte bara ett klistermärke som Marbellan. På nästan obefintlig engelska från hennes sida och ännu mer begränsad spanska från min så blev det ett sådant där möte som det ofta blir kring gamla bilar. Okända människor som inte annars skulle pratat med varandra börjar göra det. Det är därför halvgamla, ointressanta bilar blir så intressanta!
torsdag 10 oktober 2013
Saludos desde España!
Om du undrar varför det dröjer med ett nytt inlägg så beror det på att jag är på tjänsteresa i Spanien (eller Katalonien om man inte ska stöta sig med lokalbefolkningen) med ganska lite tid och ork över till annat än jobb. Hur som helst har jag alltid mobilen med mig så jag har knäppt några bilder när jag passerat något som jag fastnat för. Som till exempel dessa små godbitar, som står utanför hotellet i Pineda de Mar där jag bor.
Den röda bilen är en Seat Marbella och den vita är en skåpversion av Seat Marbella kallad Terra. Ingen av dessa modeller såldes i Sverige, men svenskar som semestrat i Spanien under åttio- och nittiotalet känner säkert igen dem.
Seat Marbella föddes 1980 som Seat Panda, vilken var en spanskbyggd Fiat Panda (som var med på Bilspanaren sommaren 2011). Seat började tillverka Fiatmodeller på licens 1953. Fiat ägde 7 procent av Seat, men majoritetsägare var den spanska staten. 1982 drog sig Fiat ur Seat och därmed slutade licensen att gälla. Panda och övriga Fiatbaserade modeller fick då små uppdateringar av utseendet. Dessutom innebar det att att namnet Panda byttes till Marbella 1986 för att byta patenttvist. En annan följd av brytningen med Fiat innebar att Marbella inte utvecklades på samma sätt som Fiat Panda. Medan Panda bland annat uppdaterades med nya motorer 1986 fick Marbella behålla den gamla motorn från Fiat 127. 1986 var också året då Volkswagen tog kontrollen över Seat. Tillverkningen av Marbella upphörde 1998.
När jag fotograferade bilarna stod en kvinna och tittade på mig en bit bort. Hon kom fram och undrade förstås vad jag höll på med. Jag förklarade att vi inte har så gamla Seatbilar i Sverige och att jag därför fotograferade dem. Hon blev glad och sa att det var hennes bilar. Hon var mycket nöjd med dem och upplyste mig att Marbellan var 22 år gammal och Terran 21. Hon pekade noggrant ut att Terran hade ett riktigt plastemblem i fronten och inte bara ett klistermärke som Marbellan. På nästan obefintlig engelska från hennes sida och ännu mer begränsad spanska från min så blev det ett sådant där möte som det ofta blir kring gamla bilar. Okända människor som inte annars skulle pratat med varandra börjar göra det. Det är därför halvgamla, ointressanta bilar blir så intressanta!
När jag fotograferade bilarna stod en kvinna och tittade på mig en bit bort. Hon kom fram och undrade förstås vad jag höll på med. Jag förklarade att vi inte har så gamla Seatbilar i Sverige och att jag därför fotograferade dem. Hon blev glad och sa att det var hennes bilar. Hon var mycket nöjd med dem och upplyste mig att Marbellan var 22 år gammal och Terran 21. Hon pekade noggrant ut att Terran hade ett riktigt plastemblem i fronten och inte bara ett klistermärke som Marbellan. På nästan obefintlig engelska från hennes sida och ännu mer begränsad spanska från min så blev det ett sådant där möte som det ofta blir kring gamla bilar. Okända människor som inte annars skulle pratat med varandra börjar göra det. Det är därför halvgamla, ointressanta bilar blir så intressanta!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Så är det bilar förenar oss till samtal, för när man minst anar det så möter man någon som man kommer i samspråk med....
SvaraRadera