onsdag 22 december 2010

Fina filmbilar för fredsdemonstration

Jag tog ett djupt spadtag i bildarkivet och fick upp dessa bilder från oktober 2005 då jag (ja, och min fru) var på bröllopsresa till New York. Vi bodde precis vid Washington Square Park. En dag stod en massa gamla bilar runt hotellet! Det visade sig vara filminspelning på gång. Uppenbarligen var det en scen där studenter protesterar mot Vietnamkriget som spelades in. New Yorks universitet (NYU) ligger alldeles intill. Det borde föreställa sent 60-tal. Jag tror inte filmen väckte särskilt mycket uppmärksamhet, åtminstone inte i Sverige, och jag har tyvärr förträngt vad den heter.

Jag var jag ganska säker på märke på bilarna, men modellerna var, och är, jag mer osäker på. Lite efterforskning har gjorts och nu har jag lite mer kött på benen. Läsare får dock gärna rätta mig eller fylla i där det saknas information.

På bilden överst står först en Buick Skylark från 1967 och sedan Buick från 1958, men jag är osäker på vilken serie. Den har i alla fall inte så mycket krom runt rutorna så det kanske är en enklare modell? Efter det står en liten Studebaker Lark från gissningsvis 1960 och därefter en klassisk New York-taxi, en Checker Marathon. Jag minns att jag tittade in i bilen och den var nog från 70- eller 80-talet med tank på alla svart plast invändigt. Checker Marathon tillverkades från 1961 till 1982. Sist står en polisbil som jag gissar är en Plymouth Satellite från 1969.

Till vänster syns troligtvis samma polisbil, det vill säga Plymouth Satellite -69. En snygg bil! Polisbilen bakom som knappt syns är ganska säkert en Chevrolet från 1965-66.




Till höger syns demonstrationen som hålls vid triumfbågen, Washington Square Arch, som står vid parken. Polisbilen är ännu en Plymouth Satellite -69. Lastbilen med ett jättestort plakat på flaket är en Studebaker från cirka 1950.













Precis utanför vårt hotell stod dessa bilar. Den svarta bilen är en Chrysler New Yorker från 1964. Bakom den står en Chevrolet från 1958, men jag vet inte vilken modell. Biscayne?

Nedan står en Plymouth Satellite polisbil bakom Washington Square Arch. Detta är dock en 68:a

Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar