torsdag 16 februari 2012

Fascinerande flyktbil

Eftersom jag lät en Iso Rivolta, en exklusiv GT-vagn, vara med på bloggen nyligen tänkte jag tillåta mig att skriva om ytterligare en. Det var flitige bilspanaren Jörgen i Örebro som fångade i slutet av sommaren en Citroën SM från 1972 på bild på motorvägen utanför Stockholm. Citroën SM är i mitt tycke en bil som gör dig bäst på bild när den är i rörelse, allra helst sedd snett framifrån som på bilden ovan. Denna bil ser ut att vara i ett utmärkt skick och togs i trafik i Sverige 1976. Sedan dess har den haft 7 ägare och rullat knappt 8000 mil.

Citroën SM tillverkades mellan 1970 och 1975 och torde vara en av bilvärldens dittills mest avancerade bilar. Huruvida Citroën tänkt tjäna pengar på modellen eller om den var tänkt att skapa prestige åt märket är oklart. Motorn konstruerades av Maserati, en avancerad V6:a placerad bakom framvagnen, som vid tiden ägdes av Citroën. Mycket av den andra tekniken hämtades från Citroën DS, som till exempel den avancerade hydrauliken för fjädring, styrning och koppling. Bilens avancerade konstruktion gjorde den dyr att både köpa och äga. Den avancerade DS-tekniken krävde sina mekaniker, liksom den avancerade Maseratimotorn. Motorn hade dessutom en del inbyggda fel och egenheter som många inte kunde hantera varför motorhaverier var vanliga. Detta tillsammans med oljekrisen 1973 samt förändrade säkerhetskrav 1974 i USA, SM:s största marknad, som gjorde den osäljbar där bidrog till kraftig försäljningsnedgång. Under mitten av sjuttiotalet var Citroën bankrutt och köptes upp av Peugeot som snabbt beslutade att SM skulle läggas ned. 1975 såldes Maserati till De Tomaso.

I min mening är Citroën SM en av världens häftigaste bilar. Den är kanske inte så vacker men väldigt speciell. Den liknar inget annat, möjligtvis en annan Citroën, för att det rör sig om en Citroën är tydligt. Att äga en vore självklart en dröm, men då priset för ett exemplar är flera hundra tusen får det fortsätta att vara en dröm. En före detta granne och citronist (Citroënfantast) sa en gång att SM just bör vara en dröm. Han hade en bekant som haft en SM och det ägandet var långt ifrån en dröm...

Något som bidrar till en viss fascination inför modellen är alla mer eller mindre kända och ökända personer som ägt en SM. Exempel på SM-ägare är kejsar Haile Selassie I av Etiopen, förste sekreterare i Sovjetunionens kommunistiska parti Leonid Brezjev, Shahen av Iran, författaren Graham Greene och Rolling Stones-trummisen Charlie Watts. Ugandas diktator Idi Amin hade sju stycken! Den mest kända svenska SM-ägaren är kanske kände brottslingen Clark Olofsson. Det berättas att Olofsson 1976 omringades av beväpnad polis i en gatukorsning i Bryssel. Att försöka köra därifrån var dumt, och att börja skjuta på polisen ännu dummare. Olofsson gör bådadera och lyckas fly. I en Citroën SM såklart. Ingen annan flyktbil hade funkat, eller hur?

10 kommentarer:

  1. Fantastiskt härliga vagnar!

    I min ungdom fanns två metallicbruna sådana i Luleå, MAX-grundaren Curt Bergfors hade en och en numera avliden advokat hade en.
    Bergfors ledsnade på kulören och vitlackade sin bil efter bara något år om jag minns rätt.
    Bägge bilarna var stamkunder på macken som var min arbetsplats. Bägge bilarna käkade säkringar i varierande mängd.
    Säkringsdosan(glassäkringar förstås)var placerad bakom motorn mot torpedväggen och var mer eller mindre oåtkomliga. En svetstråd och ett tuggummi fick fungera som verktyg.
    Otroligt komfortabla vagnar, jag skulle gärna äga en. Bara pengar och utrymme som saknas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul historia! Vilket intryck dessa vagnar måste ha gjort på omgivningen!

      Radera
  2. De är så jäkla fina, dessa. I går såg jag för övrigt en Citroën CX Break, bara sådär helt plötsligt, mitt i stan, stod jag bredvid den i rödljuskön. Dessa sjusitsiga bestar trodde jag var utrotade för länge sen! Givetvis hade jag inte kameran med mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citroën CX Break har varit med på bloggen tidigare men den var inte körbar. Vid verkstaden där jag fann den stod tidigare en skrot-SM - en sällsam syn.

      Radera
  3. Mina morföräldrar var nära att köpa en sån här på sjuttiotalet, förnuftet fick råda och det blev en tidig cx istället som sedan följdes av två saab 600

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tuffa morfäldrar du har/hade! Så här i backspegeln kan man ju ifrågasätta det förnuftiga i att köpa Citroën CX och Saab-Lancia 600... Roliga bilar är det i alla fall!

      Radera
    2. De hade aldrig några nämnvärda problem med varken CX eller 600or, vilket kan bero på att de hade dem i sju, fyra och fyra år. Min Morbror som tog över CX:en fick vissa problem med den däremot, en SL-buss i vänstersidan på den.

      För övrigt är nästan vad som helst förnuftigt jämfört med en SM ;-)

      Radera
  4. Från tidningen Klassiker 10/11. "För att exempelvis byta batteri i en SM krävs att man först monterar bort ena framskärmen, sedan en uppsättning reläer och därefter ger sig på de 13 skruvar som håller fast batteriluckan"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så tycker man att dagens bilar är kopmplicerade...

      Radera
  5. ...flyktbil, hmm - kom direkt att tänka på inledningen av filmen "the Longest yard", eller "Benknäckargänget" som den väl hette i Sverige. Se biljakten här:

    http://www.youtube.com/watch?v=sPagDlTbCxk

    SvaraRadera