söndag 22 april 2012

Sällsynt pionjär

Det japanska temat fortsätter idag med ett för bloggen nytt bilmärke! Och bilen i fråga är en riktigt rar ärta som jag tyvärr inte själv funnit, men känner att jag bara måste visa för er. För en månad sedan skrev Per-Magnus från Malmö till mig och hade frågor om en Alfa Romeo 75 Turbo från ett tidigare inlägg. Tydligen är Turbovarianten av 75:an ovanlig i Sverige. Han anger själv att han gillar att fotografera bilar i trafik som inte "borde" vara i trafik och bifogade några bilder han tagit. När jag fick se bilden på den här bilen satt jag bara stum och stirrade på skärmen med hakan snuddande vid bordet. Men, men hur... kan den bara stå sådär? På en vanlig gata bland vanliga bilar? Hur kommer det sig...?

Bilen som gjorde mig till ett stammande fån är Isuzu Bellett från 1967. Ruggigt unik vagn och just denna har en grym patina, skriver Pehr-Magnus. Bilen har haft fem ägare och rullat drygt 7000 mil enligt Transportstyrelsen, men det kan säkert vara 17000 också. Hur som helst är det svårt att se på skicket. Framskärmarna har fixats till då man kan se en nyansskillnad på dessa. Kan man få tag på en framskärm till en Bellett? En backspegel har ramlat av. Är det överhuvud taget möjligt att få tag på en sådan? Backspeglarnas fästen sitter i alla fall på skärmarna som sig bör på en gammal japanare. Det var nämligen länge lag i Japan att backspeglarna skulle sitta ovanför framhjulen.

Efter Toyota Crown var Isuzu Bellett den första japanska bil som såldes i Sverige. Året var 1964. Jag gissar att det finns försvinnande få av dessa pionjärer kvar. Idag har vi facit: Toyota blev en framgång medan Isuzu blev en parentes och försvann efter bara några år på den svenska marknaden. Att få se en Bellett stå så här är därför en lätt overklig upplevelse. Det är en snygg liten vagn. Jag ser lite brittiskt och italienskt i designen (det ryktas om att Michelotti formgivit bilen) men formspråket är ändå eget.

Izuzu Bellett tillverkades från 1963 och tio år framåt. Den ersatte då Hillman Minx, som Isuzu tillverkade på licens. Vanligaste Belletten var sedanmodellen med två eller fyra dörrar. Ovanligare var en tvådörrars kombi, kallad Express, och ännu ovanligare var pickupen Wasp.1964 kom en formskön coupé kallad GT som 1969 kom en i racingversion kallad GT-R. Den tillverkades endast 1400 exemplar och är hett eftertraktad idag. 1974 kom efterträdaren till Bellet som baserades på GM:s T-plattform (som jag berättat om tidigare) och var i stort Opel Kadett C med andra emblem. Till en början hette den Bellett Gemini och senare bara Gemini. Den såldes aldrig i Sverige och det dröjde till åttiotalets mitt tills Isuzus personbilar hittade hit igen, då med sportcoupén Piazza, som faktiskt också byggde på T-plattformen, och lilla framhjulsdrivna Gemini. Snygga bilar, men sedan försvann märkets personbilar från den svenska marknaden igen.

Men hur har denna bil kunnat överleva? Hur och varför har den hamnat här? Dessa frågor har jag inte svar på, men att den finns är ett faktum. Och det är inte bara överväldigande, utan också väldigt glädjande.

7 kommentarer:

  1. Jag har fått lite information från Mårten som driver bloggen Svammelsurium och som dessutom är webbredaktör på Klassiker. Mina källor kanske inte helt stämmer, men nästan...
    183 stycken Belletts registrerades nya 1965, 238 året efter sen dök det, 37 stycken till för 1967-68... Toyota börjades tas in 1964, (20st Crown). Den första japanska bilen dock som registrerades i Sverige var en Datsun redan 1962, undrar vart den tog vägen?

    SvaraRadera
  2. Bilen på bilderna måste vara ruggigt unik, var någonstans i världen hittar man reservdelar överhuvudtaget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt Finland kan var ett ställe. När importören slutade ta in bilar och skickade allt till Finland. I Sverige tog sig då Toyota sig an service och reservdelsförsörjning till Bellettägarna!

      Radera
  3. Det finns faktiskt ca 20 Bellet kvar i Sverige, alla utom detta exemplar är 66:or. Flera av dessa exemplar ägs numera av importörens son och jag undrar om inte detta exemplar kan vara ett av dem. Åtminstone en 70:a har också funnits i Sverige men den verkar numera stå på Odensala Bilskrot utanför Märsta.

    Riktigt häftigt att få se en sån här bil parkerad på allmän gata!

    SvaraRadera
  4. Har själv en Bellett från 1970 i garaget som jag importerade från Finland i slutet av december 2011. Jag har inte registrerat in den ännu, det blir till våren. Var tvungen att fixa dispens då den saknar bälten. Snart så har Sverige åtminstone en Bellett till på vägarna med andra ord!

    SvaraRadera
  5. Hej! Kollade runt på Isuzu Bellet och andvände mig av ordet Malmö i samma mening, döm om min förvåning när min fars bil dök upp, Min farfar var generalimportör då det begav sig, detta är en -67 privat imorterad av en av dom anställda på min farfars bolag efter konkurs. Finns lite reservdelar att köpa från finland men det börjar bli svårt där med. Alla kom sent 1965 och typades som 66-års modell. Vi har 3 Isuzu i trafik, 2 st -66or och denna -67an. Troligtvis stämmer mätarställningen då den varit avställd sedan 1974 då vi köpte den, garaget var inte det bästa så rost i framskärmarna hade kommit (känsligaste delen i rostsynpunkt) Min fras kusin som numera är över 80 år berätar om hur dom ställde in bakvagnen, nonterade bälten och rostskyddade bilarna innan försäljning, han trimmade sin bil så att den gjort mätaren ut och mer därtill. Det var en pigg lite bil för sin tid. Lite mer info blev det där.

    SvaraRadera
  6. Hej! Det var intressant att läsa om Belletter i Sverige. Särskilt det att ni har också nyare modeller än -66. Det är lite lustigt att någon har importerat en Bellett från Finland till Sverige eftersom jag har själv köpt i somras en Piazza från Sverige till Finland. Och jag har också en -67 Bellett som jag har ägt från 1979.��

    SvaraRadera