tisdag 12 juni 2012

Alla dessa Amazoner

Jag skrev på nationaldagen om en liten italiensk spelevink, men utlovade också då att kommande inlägg skulle behandla svenska vagnar. Och det ska jag göra idag. Med råge!

Volvo Amazon är gissningsvis Sveriges mest älskade bilmodell. Modellen har figurerat i flera tidigare inlägg på bloggen (till exempelvis här). Det är en robust, snygg och dessutom svensk bil, kvalitéer som de flesta kan uppskatta. Lägg därtill alla som har minnen av modellen. Kanske är det Sveriges populäraste entusiastbil. En bilträff utan en Amazon är liksom inte en riktig bilträff. Ett annat bevis på modellens popularitet är att Svenska Amazonklubben bildades redan 1980, endast tio år efter att den sista Amzonen tillverkades och vid en tid då många Amazoner fortfarande rullade som bruksbilar. Och många gör det än, även om det idag är ett mer medvetet val att köra Amazon.

En del kanske tror att jag alltid langar fram kameran när jag ser en gammal bil på gatan, men så är det inte. Ibland är det inte lämpligt av någon anledning, men ibland tänker jag även "nej, inte en till, jag orkar inte" och struntar i det. Trots att jag flera gånger tänkt så när jag sett en Amazon har det dock blivit en del bilder tagna. Lägg därtill bidrag från läsare så blir det en del och idag ska jag rensa ut Amazonförrådet med hela 17 stycken bilar. Jag tänker inte fördjupa mig så mycket i detaljer och fakta om varje årsmodell. Enligt Transportstyrelsen har ingen av bilarna här heller rullat mer än 10000 mil, vilket med största sannolikhet inte stämmer, så skippar jag också. Om du finner någon bild extra intressant så är det bara att klicka på bilderna så blir de större. Nu kör vi!

Jag börjar med de äldsta bilarna och jobbar mig framåt. Först ut är en svart 62:a fotograferad av mig i slutet av maj i Luthagen, Uppsala. Navkapslar, främre kofångarhorn samt delar av grillen har ramlat bort men å andra sidan har ett rejält takräcke adderats. En smårisig, men till synes kry bruksbil som haft 15 ägare.


Nästa bil är också en 62:a, fotograferad i Storvik utanför Sandviken i slutet av juni förra året. Bilderna är tagna av Mikael i Sandviken. Som synes har den inte rullat på länge. Den har haft 10 ägare, varit avställd 2009, men senaste besiktning utfördes 2003.

Volvo Amazon introducerades 1957, men de äldsta bilarna i detta inlägg är alltså från 1962. Möjligen kan detta bero på att just detta år fick Amazonen den nya B18-motorn och 12-volts elsystem. Det gjorde bilarna mer moderna och användbara helt enkelt. Tvådörrarsmodellen var ny för modellåret, kallad P130, och lite senare samma modellår introducerades av herrgårdsvagnen, P220.

Jag kan väl snabbt dra det där med modellbeteckningarna också. Volvo Amazon hette bara Amazon på den nordiska marknaden eftersom mopedtillverkaren Kreidler hade patent på namnet. På andra marknader hette standardmodellen 121 och sportmodellen 122S. Senare kom också den eftertraktade GT-modellen kallad 123GT. Herrgårdsvagnen hette 221 i standardutförande och 222S i sportutförande. Internt kallas den P120 med fyra dörrar, P130 med två dörrar och P220 som herrgårdsvagn. Med reservation för att jag missat eller missuppfattat något. Det kanske inte är så viktigt att veta men söker man information om Amazon kan det vara lite förvirrande. Till stor hjälp för mina Amazonkunskaper har denna webbplats varit.

Vi hoppar över 1963 års modell och här har vi nu ännu en svart P130, men detta är en 64:a. Fotograferad av mig i Fålhagen, Uppsala för en vecka sedan. Denna har endast haft tre ägare och ser skaplig ut. Jag är personligen förtjust i skärmspeglar och tycker att det klär modellen riktigt bra. Grillen, eller grillhalvorna rättare sagt, kommer från en nyare årsmodell.

Första herrgårdsvagnen i sällskapet är den här kustomiserade (eller stylade som man säger idag) 65:an fotograferad vid en badstrand i Västerås i juli förra året. Jag gillar ju originalbilar och smaken är som baken, men kombination av färg på denna bil med vitt tak, Cragar SS-fälgar och däck med smal vit rand är faktiskt ganska smakfullt. Åtta ägare har den haft. Bilderna togs av Mattias från Mullsjö. 

Ytterligare en 65:a, men denna gång en P130. Dåligt fotograferad med mobilkamera genom regnig bakre sidoruta av mig i Sala backe, Uppsala i september förra året. En bil fläckad bil som haft 13 ägare. Den ställdes av strax efter att bilden togs. Kanske får den sig en ny lack till sommaren?

Ännu en beige P130 från 1965. Fotograferad av mig på sportlovet i år i Katrineholm. Sjuägarbil som på sådant här avstånd ser fin ut. Utrustad 5,5-tumsfälgar och baby-moonkapslar. Kofångarhornen är borta liksom reflexerna under bakljusen, vilket ger ett lite naket utseende, tycker jag. 

Ännu en bild från Mattias i Mullsjö. Liksom föregående P130 har denna 5,5-tumsfälgar (dock med tuffare, små navkåpor) och bortplockade reflexer. Detta är en 66:a som endast haft tre ägare och ser fin ut. Fotograferad vid en rallysträcka utanför Götene i augusti förra året.

Ännu en vi 66:a, men denna gång en herrgårdsvagn. Även denna är fotograferad med mobiltelefon genom bakre sidorutan men med mer lyckat resultat. Funnen av mig i Eriksberg, Uppsala i juni förra året. Den har haft sex ägare och har varit avställd i 11 år. Trots den långa avställningen ser den inte hopplös ut. Notera det jättelika takräcket, helrätt på en Amazonkombi.

Ännu en kustomiserad Amazon fann jag i Boländerna, Uppsala för en vecka sedan. Det är ännu en 66:a och denna har haft 14 ägare.

På bakluckan har någon skrivit "Under construction" och frågan är om ambitionerna för bilen räcker fram till ett färdigt resultat? Den verkar nämligen vara långt ifrån klar. Taket har sänkts men c-stolpen verkar inte vara färdiglappad och sidorutor saknas. Bakflyglarna har förlängts, det syns tydligt hur förlängningen gjorts då skarvarna målats svarta. Kanske ska ett reservdäck ställas på högkant baktill som på ett så kallat continental kit? Ovanför nummerskylten baktill sitter en "överliggare" från en Volvo PV 444.

Framtill har grillen modifierats och på framhjulen sitter moonkapslar. Den giftgröna färgen verkar för övrigt ha applicerats med roller.

Inuti i bilen är det ganska tomt, men jag noterade ratt i form av en kedja och automatlåda med golvväxel. Om saker händer med bilen kanske jag rapporterar om det längre fram. (Jag hittade en projekttråd om bilen på Svenska Amazonklubbens Forum - jag tror nog det kan bli något av den här bilen.)


Notera registreringsnummer och bilen i bakgrunden!
Den finaste bilen i dagens inlägg bedömer jag att denna svarta 66:a är som jag fann i jakten på Lancian i förra inlägget. Denna Amazon har endast haft fyra ägare och är troligtvis renoverad.Trevligt med denna bil är en Automatic, det vill säga har trestegs automatlåda manövrerad med rattspak.

Det man kan gnälla på är att däcken som sitter på har för låg profil vilket gör att hjulen ser för små ut i förhållande till bilen i övrigt. Jag har samma problem på min egen bil. Däcken jag skaffade hade för låg profil men, men jag kompenserade detta med lite mer bredd. Det ser okej, men gamla bilar behöver ha rejält med gummi för att fylla ut hjulhusen ordentligt.

Nästa bil fotograferades av mig på Berghem, Umeå i juli förra året. En 66:a som imponerande nog endast haft två ägare. Detta är den första och enda fyrdörrarsvagnen i dagens inlägg. Efter introduktionen av P130 blev det snabbt den vanligaste karossvarianten. Om vi tar just 1966 som exempel så tillverkades 119000 Amazoner. Av dessa var drygt 72000 tvådörrars, 31000 fyrdörrars och 15000 herrgårdsvagnar. Tydligt är att preferenserna förändras. Idag är tvådörrars sedan en utdöd karossvariant. Herrgårdsvagnen - kombin - är däremot mäkta populär, åtminstone i Sverige. Så kan det gå. 1967 var förresten sista året för fyrdörrarsmodellen P120, säkerligen beroende på introduktionen av Volvo 144 samma år.

Att 1966 års modell är vanligast i detta inlägg kanske inte är så konstigt. Detta var det år som flest Amazoner tillverkades. Totalt tillverkades knappt 668000 Amazoner under 14 år.

Vi går därmed vidare till 1967 och den första 67:an är återigen en svart P130. Den har haft åtta ägare och jag fann den i Boländerna, Uppsala förra veckan. Till höger om den står en Volkswagen T2 skåpbil från 1975 och mellan dem bakom gallergrinden står en gammal buss, en Scania CR111 som tillhört SL.

Nästa 67:a är röd och jag hann fånga den på bild innan damen som körde hunnit backa ut från parkeringsplasten och köra iväg. Bilen såg ut att var en fin bruksbil och den har endast haft tre ägare. Bilden togs i Fyrislund, Uppsala i helgen.

Den tredje 67:an i detta inlägg fotograferade Mattias i Mullsjö redan 2008. Den har haft hela 17 ägare och är sedan 2010 är avställd. Detta är en herrgårdsvagn i Sportutförande och har således beteckningen 222. Året efter, 1969, upphörde tillverkningen av herrgårdsvagnen P220. Färgen på denna bil är inte original, men några få Amazoner hade faktiskt metalliclack. Kanske så många som 100 stycken 123GT av 1967 års modell lackerades till exempel i stålblå metallic. Oftast var det dock provfärger med enstaka exemplar per färg.

Enda 68:an i detta inlägg är också en herrgårdsvagn med bredare fälgar. Detta är dock en vanlig ljusblå 221 och har haft 16 ägare. Bilen fann Lars från Malmö i Åhus i påskas. Den var då obesiktigad och hade haft 15 ägare, men idag har den haft 16 ägare och är besiktigad. Det långa avståndet till själva fotoobjektet förklaras av att det vid fototillfället hårdbevakades av hundar.

Vi hoppar fram till 1970, sista året för Amazonen. Den här röda 70:an stod några bilar bort från det gröna kustomprojektet ovan. 1969 introducerades den nya B20-motorn i Amazon. Till 1970 års modell infördes också nackstöd fram och fasta bälten bak som standard. Annars genomfördes även en del förenklingar på de sista årsmodellerna. På utsidan kan man se det på att dropplisternas krom försvann liksom den kromade huvlisten. På denna slitna bruksbil som haft 12 ägare har dessutom annat överflödigt krom har rensats bort.

Och så var vi då framme vid den sista bilen, en smårisig vit tvådörrarsmodell. Jag fann bilen en mörk regnig novemberkväll i Nørrebro, Köpenhamn. Årsmodellen är jag osäker på, men den har nackstöd så det kanske är en 70:a. Å andra sidan har den kromade dropplister, så gissningsvis är den äldre. Hur som helst har till skillnad från svensksålda bilar denna på grund av danska lagkrav sidoblinkers på framskärmarna.

Det var alla dessa Amazoner det. I nästa inlägg blir det mer svenskt!

3 kommentarer:

  1. Kan nämna att det är jag som äger den giftgrodegröna godbiten och att den är min bruksbil, dock får den nu stå tills jag lappat c-stolparna och bakrutan klart. Inredningen har jag plockat ur för att kunna svetsa i bilen utan att bränna hål på allt med loppor. Ambitionen finns och tid är det enda jag har gott om dock har jag varit hemma i Norrland ett tag och just kommit tillbak så nu blir det svetsning för hela slanten

    SvaraRadera
  2. min senaste (troligen inte sista) Amazon byggde jag om 1985 eller 86.
    Så här ser den ut nu, ägs av en kille i Stockholmstrakten:
    http://stighellberg.se//foto/galleri/albums/norrtalje/IMG_0099.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fin ut, kul att den finns kvar! Trevligt att det är originalstuk på den trots att taket kapats bort.

      Radera