torsdag 30 augusti 2012

Fotograferat från förarsätet

När jag var Umeå i somras bestämde jag mig för utföra spaningarna inifrån bilen för att hinna med så mycket som möjligt. Dagens bilder kommer från en och samma parkering. Det är ju snart dags för en av årets roligaste bilträffar - Träffpunkt 80 - och dagens bilar skulle alla platsa där, även om man så klart önskar att bilarna som kommer dit alla är i fint skick.

Först ut har vi en Volkswagen Passat CL Variant från 1984, som jag några dagar tidigare sett på en parkering vid friluftsmuseet Gammlia. Passat Variant av de tidiga generationerna verkar idag vara mycket ovanliga så det var kul att hitta denna. Den tillhör den generation Passat som kallas B2 och den berättade jag om i november förra året. Detta exemplar har haft sju ägare och rullat drygt 29000 mil. Notera Umeå Energis Volvo 945 som står intill.

Andra bilen är en Ford Fiesta 1.1L från 1979. Utseendemässigt skulle det kunna vara en 80:a eller 81:a så det är ju inga problem på Träffpunkt 80. Problemet är väl att den varit avställd sen 2008 så att ta sig till Sörmland blir svårt. Ford Fiesta berättade jag om i mars förra året.

Utmed en reliefutsmyckad betongmur står två Saabar och en Mazda. Saabarna kan ju tänkas hänga ihop på något sätt, men de har i alla fall inte samma ägare. Den vinröda med svåra lackåkommor är en 900 Turbo 8 från 1986 som avverkat 15 ägare och rullat knappt 30700 mil, en lågmilare med andra ord jämfört med min 900 Turbo. Den ställdes av för tre dagar sedan. Den solidröda är en 900i från 1987 som ställdes av i början av förra året och har i sammanhanget rullat futtiga 24000 mil. Mazdan är en 626 LX från 1985 som rullat knappt 28000 mil. Saab 900 berättade jag om i maj förra året och Mazda 626 avhandlades även den i maj förra året.

Sist ut har vi en Audi Coupé GT från 1987 som ungdomfierats med bland annat illasittande avgassystem. Den ser rätt fräsch ut, men är avställde sedan 2010. Den har haft 12 ägare och rullat knappt 32000 mil. Audi GT berättade jag också om i maj förra året.

Gällande Träffpunkt 80 så skulle således endast två av dessa bilar kunna ta sig för egen maskin, men säkerligen kommer ingen av dem heller. Bilder från Träffpunkt 80 kommer du förresten inte att se här på bloggen (bilder från träffar och utställningar är bannlysta här), men fler bilder från bilspaningen i Umeå kommer att pytsas ut på bloggen framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar