torsdag 7 mars 2013

Långtgående laståsnor

Detta skulle bli en rubrikbild var det först tänkt.
Jag hoppades i tidigare inlägg på lite mer aktivitet på bloggen, men även om viljan finns räcker vare sig tiden eller kraften till just nu. Men ett inlägg i veckan ska det i alla fall bli.

Mars 2012
Mercedes-Benz av den modell som kallas W123 är relativt vanlig fortfarande och har varit med många gånger på bloggen. Första gången var i ett inlägg om en W123 coupé, även kallad C123. Dagens inlägg avhandlar ännu en karosstyp: kombi.

November 2012

Den gröna i dagens inlägg är en 300 TD från 1979 som jag ofta ser. Den tillhör nämligen en av fastighetsskötarna i bostadsrättsföreningen där jag bor. Den genomgår en rullande bruksrenovering, vilket innebär att användande prioriteras före hög finish och strikt originalskick. Jag har tagit bilderna vid tre olika tillfällen (mars 2012, november 2012 och februari 2013) och därför ser den lite olika ut på bilderna. Nuvarande ägare är den sjunde i ordningen och bilen har rullat knappt 62000 mil.

Den röda har agerat rubrikbild i ett par veckor nu och är också en diesel, en 240 TD från 1981. Den fångades på E4:an utanför Timrå, liggande för nära långtradaren framför utan att köra om. Den är en lågmilare i sammanhanget då den endast rullat knappt 52500 mil. Dessutom har den endast haft två ägare. Utrustad med jättesto takbox, slokande skärmkrom och en sådan där plastspoiler ovanför bakrutan som ska leda vinden så att bakrutan inte smutsas ned - ett utdött tillbehör.


Februari 2013.
I april 1978 presenterade Mercedes kombivarianten av W123. Det var Mercedes första egenkonstruerade kombi. Tidigare kombimodeller hade byggts av fristående karosserifirmor i mindre serier. Mest känd och tillverkad är väl kombin Universal byggd på W110-modellen, det vill säga "fenmercan". Universal hette dock av någon anledning Safari i Sverige.

Februari 2013. De runda originalstrålkastarna är snyggast tycker jag.
Liksom orange blinkersglas.
Stilen på W123-kombin var elegant med sluttande baklucka vilket indikerade mer livsstilskombi än laståsna. Men lastas kunde ändå. Mycket och länge, vilket bevisas av bilarna i dagens inlägg. Nivåreglering var standard och som tillval fanns starkare fjädring och större hjul. Eftersom kombimodellen hade ett T i modellbeteckningen (som står för Touring/Transport) kunde man tro att internkoden skulle vara T123, men så är inte fallet. Beteckningen är istället S123, vilket mig veterligen står för stationswagen. Liksom för sedanmodellen fanns ett rikligt utbud av bensin- och dieselmotorer. Kombin byggdes i knappt 200000 exemplar fram till 1985.

Welcome to Västernorrland! Skulpturen Y:et från 1995 passeras.
Mercedesföraren håller sig till "halvsekundersregeln".

3 kommentarer:

  1. Åh! W123 kombi! En av mina drömbilar. På riktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...som alltså hette S123! Där lärde jag mig något nytt!

      Radera
    2. Visst är det en drömbil! Men det står en vit basutrustad W124 kombi (eller S124 då) inte så långt hemifrån som har väckt något i mig...

      Radera