torsdag 18 april 2013

Then we take Manhattan...

Att detta inlägg skulle handla om Golf Manhattan kom säkert inte som en överraskning för dem som läste detta förra inlägget om Golf Memphis. Eftersom jag gjorde så blev min tänkta rubrik, First we take Manhattan, helt fel. Nu blev det istället en parafras på Leonard Cohens text istället. Hur som helst, här är är i alla fall ett inlägg om Golf Manhattan.

Golf Manhattan var en specialare som såldes i Sverige 1989-90. Eftersom det är specialmodell har den såklart stripes och dekaler som deklarerar att det minsann är något speciellt med den här i övrigt vanliga bilen. Färgerna var begränsade till svart, vit, röd eller blåmetallic. Liksom Memphis hade den bland annat skärmbreddare och stötfångare i svart. Stålfälgarna var desamma som på Memphis men här var de grå, hade en kapsel samt fälgring. Snyggt. På insidan var det också lite specialklädsel, GTI-ratt samt höj- och sänkbar stol.

Den blå bilen fotade jag i Svartbäcken i slutet av mars och den röda en sen kväll i Söderhamn i mitten av februari. Årsmodellen är 1989 på båda och skicket på bilarna verkar vara jämbördigt, men om Transportstyrelsens uppgift stämmer så skiljer det 30000 mil mellan dem! Den röda har rullat knappt 10000 och den blå knappt 40000.

Några teorier om varför modellen heter Manhattan kommer jag inte ens att försöka mig på. Det jag kan berätta att jag mötte en svart Manhattan när jag cyklade hem från jobbet. Tyvärr hade jag ingen kamera redo, men ser jag den igen hoppas jag att jag är beredd. Jag såg också en Jetta Pacific för inte så länge sedan, motsvarande modell av Jetta kan man säga, men även där missade jag tillfället. Jakten går vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar