torsdag 11 september 2014

Intressant Isuzu på Icaparkeringen

För en månad sedan skulle vi handla på Ica Maxi i Uppsala. Plötsligt fick jag syn på en liten röd bil och rusade ifrån familjen som är på väg in på den stora affären. Jag langade upp mobilen och lyckades knäppa några bilder på en inte så gammal, men riktigt rar ärta.

Bilen är en Isuzu Gemini och det var inte igår jag såg en sådan. Årsmodellen är 1989 och beteckningen är LJ 1.5. Den såg blank och fin ut och automatväxlad var den också. En liten japansk bil med automatlåda är en typisk pensionärsbil, och paret i bilen såg äldre ut, åtminstone medelålders. Pensionärsbil eller ej, så har jag alltid tyckte att den sett lite tuff ut med sin hungriga front.

Gemeni av denna generation var en riktig världsbil. Den kunde heta saker som Isuzu I-Mark, Pontiac Sunburst, Geo Spectrum, Chevrolet Spectrum, Chevrolet Gemeni eller Holden Gemeni beroende på årsmodell, utförande eller marknad den såldes på. Föregångare var Isuzu Bellett Gemeni från 1974 som var en riktigt riktig världsbil. Den byggde på GM:s "T-plattform" och delade kaross med exempelvis Opel Kadett C och Vauxhall Chevette. Jag har skrivit mer om den i ett tidigare inlägg som du kan läsa här. Med den nya Gemenin bytte GM taktik. Istället för att tillverka en bil med samma grunddesign i flera världsdelar och länder koncentrerade man tillverkningen av Gemeni till Japan och anpassade bilarna där för olika marknader. Till den nya Gemenin togs en ny framhjulsdriven plattform fram.

Den nya Gemenin introducerades som 1985 års modell. Designen stod Giorgetto Giugiaro för som också ritat den snygga Isuzu Piazza, baserad på gamla bakhjulsdrivna Geminin. GM gjorde dock en del ändringar i designen utom Giugiaros vetskap innan presentationen. Giugiaro tog det som en förolämpning och sa upp samarbetet med Isuzu. Först 10 år efter modellens nedläggning erkände Giugiaro att han var mannen bakom formen.

Ungefär så här såg alla bilder ut innan jag beskar dem...
1987 fick bilen en ansiktslyftning med en ny, aggressivare front och det var då den också började säljas i Sverige. Hur många det blev vet jag inte, men det kan inte finnas så många kvar idag. Isuzu var dock en av de japanska pionjärerna på den svenska marknaden. Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg som du kan läsa här.

2 kommentarer: