söndag 29 april 2012

Avbockad Datsun

Idag har vi kommit fram till finalen på Japantemat på bloggen. Till detta tillfälle har jag sparat en personlig favorit. Liksom fågelskådare har en lista över fåglar de vill se (det antar jag att de har i alla fall) har jag en lista över bilar jag vill se. Ett litet urval från listan följer här: Audi 50, Datsun 120 A, Fiat Ritmo, Peugeot 604, Renault 14, Skoda 130, Saab-Lancia 600 och Volkswagen K70. Ett par av dessa har jag redan lyckats finna och således kunnat bocka av på listan, nämligen Fiat Ritmo (lite för ny årsmodell dock) och Saab-Lancia 600.

Listan är såklart högst subjektiv och dessutom väldigt otydligt avgränsad. Varje gång jag tänker på den dyker alltid fler bilar upp (Ja just ja, Honda Jazz borde vara med) och ibland när jag hittar en bil tänker jag att den där borde ha varit på min lista (som till exempel Vauxhall Chevette).

Med dagens bil kan jag således bocka av ännu en bil på listan: Datsun 120 A! Till min stora lycka har den bosatt sig bara några kvarter ifrån där jag bor så den förgyller min väg till jobbet flera gånger i veckan. Om vi ska vara noga med detaljer, och det ska vi ju, så är det en Datsun 120 A F-II från 1978. Jag antar att anledningen till att Datsun 120 A finns på min lista är att den i mina ögon är en ultimat sjuttiotalsjapanare. Den har svårsmält design (det vill säga ful men värd att älska), glad färg och spinkiga små hjul med navkapslar av typen sockerkaksform, något som tyvärr saknas på bilen i detta inlägg.

Just detta exemplar ser riktigt fint ut även om det inte är perfekt. Den är omlackad någon gång, men gissningsvis är kulören original. Den har haft sex ägare och enligt Transportstyrelsen har den rullat drygt 9600 mil, vilket kanske kan stämma.

Modellen kom 1971 och den första generationen kallas E11. På vissa marknader hette den Cherry men i Europa hette den 100 A med enlitersmotor eller 120 A med 1,2-litersmotor. Till skillnad från många japanska bilar från samma tid hade Cherry framhjulsdrift. 1974 kom generation två kallad F10. I modellnamnet lades även F-II till. Det var en uppdaterad version av den föregående som på utsidan fick ny front och akter. 1978 kom nästa generation kallad N10 och den fick heta Cherry även i Europa. En sådan mintgrönmetallic hade min flourtant när jag var liten och den modellen finns naturligtvis på min lista. Sista Cherrygenerationen blev N12, som du kunnat se här på bloggen ett par gånger tidigare (som till exempel här).

Kanske är detta orsaken till att detta exemplar överlevt?
Nu blir det paus från japanska bilar ett tag, men jag lovar att det kommer att dyka upp fler. Ha nu en riktigt trevlig Valborg (eller Sista april som man säger om man är mer studentikos) och fin Första maj!

4 kommentarer:

  1. När du skrev "framhjulsdrift" hajade jag till - var inte den här bakhjulsdriven? Men så började jag forska, och du hade ju rätt. Den modell jag tänkte på var Datsun 120Y - en helt annan konstruktion med nästan samma namn. Jag har alltid trott att 120A och 120Y varit samma bil med mindre kosmetiska skillnader, men de är lika olika som Ford Taunus 12M och 17M. Tänka sig!

    En 120Y vore förstås också kul att se här någon gång - snygg bil med katastrofal krocksäkerhet. Vill man vara fin får man lida pin :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag borde kanske ha skrivit att 100/120A skilde sig med sin framhjulsdrift inte bara från konkurrenterna utan även från Datsuns övriga modellprogram. En äldre släkting körde länge Datsun 120Y. Undrar vad som hände med den? Hoppas att jag finner ett exemplar någon gång.

      Radera
  2. Haha, första bilen med "glasögon"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tänkte att det nästan ser ut som simglasögon!

      Radera