fredag 4 maj 2012

Fiatfredag

Nu lämnar jag som sagt det japanska temat, åtminstone för denna gång, och bereder plats för vagnar av andra nationaliteter. I några inlägg framöver blir det italienskt och vi börjar med läsarbilder på Fiat i mindre format.

Först ut är en Fiat 600 D från 1968. Det är Jörgen i Örebro som skickade bilderna på den i somras. Efter att ha sett många högblanka Fiat 600 med vita däcksidor och blomvas på instrumentpanelen är det befriande att se detta exemplar. Den ser ju verkligt fin ut men den är befriad från allt publikfriande gulligull. Bortsett från dekalen i bakrutan då. Stora stänkskydd och gammal kvadratisk registreringsskylt antyder att det är en väl omhändertagen originalbil. Med bortplockade navkapslar och lätt sidenmatt lack (kanske, det kan ju bero på bildkvalitén också) blir den väldigt begärlig, åtminstone i mitt tycke och smak. Bilen har haft 12 ägare och miltalet på drygt 7500 kanske faktiskt kan stämma.

Fiat 600 tillverkades mellan 1955 och 1969. Bilen hade en svansmotor på drygt 630 kubik men 1960 kom en större motor på knappt 770 kubik och från det kallas den 600 D. 1964 byttes självmordsdörrarna ut mot  modernare framhängda dörrar. För övrigt var förändringar av utseendet knappt märkbara under tillverkningstiden.

Fiat 600 tillverkades även på licens i andra länder. I Jugoslavien hette den Zastava 750, senare 850 och den tillverkades ända fram till 1985! I Spanien hette den Seat 600 och tillverkades fram 1973. Seat hade också en fyrdörrarsversion som hette 800. I Västtyskland hette den Neckar Jagst och byggdes fram till 1967. En kuriositet är att Olof Palme hade en Neckar Jagst under den tid han blev statsminister 1969. Den som är mer intresserad av Palme och hans bilar kan läsa om den här fina artikeln från SvD Näringsliv.

Nästa bil är en Fiat 128 3P från 1976. Det är Marcus i Ljusdal var framme i september och fotograferade en grannes projekt. Bilen har varit avställd i snart tio år och ser ut att ha någon svår hudåkomma. Transportstyrelsen anger färgen som vit, men jag undrar om inte bilen varit rödorange från början, en populär färg på modellen. Vad planerna för bilen är kan vi bara ana, men det ser inte bra ut att bilen står ute med grundfärg, spackel och plåtrena ytor. Då kommer rosten snabbt! Notera överdragsklädseln. För att använda ett uttryck som jag har extremt svårt för, så kan man väl säga att denna bil är Shabby chic.

Fiat 128 har jag berättat om i tidigare inlägg, bland annat här. Två år efter efter introduktionen av 128 kom till 1972 års modell en sportcoupé på ett kortat 128-chassi. 1975 gjordes bakdelen om på coupén med en halvkombibaklucka istället, därav namnet 3P som står för tre porte, tre dörrar på italienska.

Sist ut är Fiat 127 från 1983 som Erik från Umeå fann på juldagen. Bilden är dock tagen i Kungsör. Senast godkända besiktning utfördes i juli men av någon anledning ställdes bilen av nu i onsdags. Den ser inte ut att vara i ett hopplöst skick och någon gång har den lackerats om då Transportstyrelsen säger att färgen är mörkröd. Fiat 127 har jag berättat om tidigare, bland annat här.

Nästa inlägg fortsätter jag med ännu en italienare i litet format, men då kommer det att röra sig om ett litet kraftpaket. Men idag är det slut och jag önskar alla en riktigt skön helg.

3 kommentarer:

  1. Flera fina Fiatar. En liten korrigering bara, 127:an är funnen på juldagen (!) 2011, inte i mars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ändrar det. Rätt ska vara rätt!

      Radera
  2. Mitt bidrag till Fiatfredagen.
    http://bildjournalen.blogspot.se/2012/02/bartha.html

    SvaraRadera