fredag 20 april 2012

Kusinens Corolla

Nämen, är det inte en sådan som hon hade...
Det japanska temat fortsätter idag med ännu en Toyota Corolla. I förra inlägget avhandlades den generation Corolla som kallas E20 och idag handlar det om den efterföljande generationen kallad E30.

För en vecka sedan fann jag en Toyota Corolla KE30 i ett studentbostadsområde i Flogsta i Uppsala. En smårisig bruksbil men som dock är väldigt trevlig då den är så orörd. Att originalbackspeglar, stänkskydd och tre av fyra navkåpor sitter på plats, tyder på orördhet och en viss försiktighet hos tidigare ägare.

Snett bakom Corollan skymtar den Datsun Laurel jag skrivit om tidigare.
Skulle någon få för sig att renovera en gammal Corolla skulle detta var ett bra exemplar. Nu tror jag dock tyvärr att det ganska få i dagens läge som skulle göra det. Notera trevliga varselljus. Den har haft fem ägare och har kanske rullat 19000 mil (Transportstyrelsen anger knappt 9000 mil).

Corolla E30 fanns även som kombi och en tuff coupé med fastbackkaross. Det var en hardtop, den saknade alltså b-stolpe. En av mina äldre kusiner hade när jag var liten en sådan coupé i exakt samma färg som bilen i detta inlägg. Jag åkte i den en enda gång och det enda jag egentligen minns av den resan är att man kunde öppna bakre sidorutan med vev. Så såg det inte ut i de Saab V4 jag växte upp med. Där kunde man inte öppna bakrutorna alls. Inte förrän en bajsbrun 99:a köptes, där man kunde öppna en springa i bakkant.

Jag minns inte vart vi åkte den där gången i Corollan och varför vi gjorde det. Jag minns inte ens när det inträffade, men jag gissar att var runt mitten av åttiotalet. Men jag minns veven till bakrutan. Konstigt, men ett outplånligt minne för en biltokig pojke.

12 kommentarer:

  1. Förutom kombin och sedanen fanns faktiskt två modeller. Dels fanns liftback-varianten som var en halvkombi, och dels - jag tror att det är den du menar - en coupé som nog var i hardtop-utförande, ja. Jag vill minnas att den hade helt annorlunda bakljus med ett "kolon" med två runda fält längst in (reflex och backljus?). Dessutom hade den små "galler" (tänk Volvo 245) på bakflyglarna intill bakljusen. En sån skulle vara kul att se här på bloggen. Ovanlig på 80-talet, jag har nog inte sett någon på 20 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, liftbackvarianten avstod jag från att nämna då den kom senare och hade en helt egen kaross, men den räknas till E30-serien.

      Det är den coupén du nämner som jag menade. Den hade annorlunda bakljus och tredelat galler på bakskärmarna. Kan inte minnas när jag såg en senast.

      Radera
  2. Här är en brun -77:a:

    http://www.flickr.com/photos/xbxg/5646632560/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, riktigt trevlig "fotoström" (eller vad nu photostream heter på svenska) den där XBXG!

      Radera
  3. Och här hittade jag en Japanspecad variant som verkar lida av svårartat Mustangkomplex att döma av fronten:

    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Toyota-Corollacoupe.jpg

    SvaraRadera
  4. kan du förklara varför du skriver transportstyrelsen anger tex som i detta fall 9000 mil men du anger det till 19.000 mil ? Varför kan inte transportstyrelsen räkna till mer än 10.000 mil?
    det är ju ingen lång sträcka för dagens bilar!
    Manne

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10000 mil är inte så mycket för en del gamla bilar heller. Många äldre bilar har dock kilometerräknare som "slår runt" vid 99999 km. Vid besiktningen anges oftast miltalet som står utan hänsyn till om räknaren börjat om eller inte.

      Radera
    2. Milen verkar stämma då jag köpte bilen idag och pappren stämmer 8900 mil

      Radera
    3. Kul! Grattis! Planer för bilen?

      Radera
    4. Laga ett hål i en balk sen till svensk bilprovning. Allt annat är OK. Otroligt att bromsar funkar efter att den stått!
      Fick tömma förgasaren på filterinsatsen från bensinfiltret som släppt.
      Har titta runt efter nya skärmar. Någon som vet var man kan hitta några?
      Syns på Ulva i sommar!

      Radera
  5. Roligt att den ska börja rulla! Jag sörjer den varje gång jag går till min egen Corolla (från 1997).

    SvaraRadera
  6. Jag har också en del olika outplånliga minnen från diverse olika bilar jag åkte i som barn, så inget konstigt med det. :D

    SvaraRadera