lördag 7 juli 2012

Den felande holländaren

Jag påstod i förra inlägget om Volvos 300-serie att den bröt med Volvos övriga modeller. Och det är väl det minsta man kan säga om föremålet för dagens inlägg: Volvo 480! Den var lite kantig och bakluckan helt i glas knöt an till Volvo 1800 ES ("Fiskbilen"), men för övrigt var detta allt annat än en vanlig Volvo när den kom ut på marknaden.

480 var Volvos första framhjulsdrivna bil och presenterades 1986. Den skulle inte vara en praktisk familjevagn, utan en sportig liten bil. Den utvecklades och byggdes liksom 300-serien i Born i Nederländerna. Och likt 343:an drabbades 480 av en mängd kvalitetsproblem och barnsjukdomar. Framför allt spökade elektroniken. Senare presenterades de mer praktiska 440 och 460, också de med kvalitetsproblem. 480 fick också kritik för att motorn, från Renault, var för svag. Med katalysator var effekten 95 hästkrafter så kritiken var väl befogad. Från och med 1988 kunde man få 480 med turbomotor på 120 hästar så då rättades det problemet åtminstone delvis till. Senare höjdes effekten något i sugmotorn och mot slutet kom en tvålitersmaskin på 110 hästar. 1995 lades 480 ned.

De flesta fel rättades till på 480, men den dåliga starten gav modellen en grundmurat dåligt rykte. Men, som jag skrev i förra inlägget, idag är alla Volvo framhjulsdrivna (eller fyrhjulsdrivna) och dagens Volvo C30 är en liten opraktisk Volvo med glasbaklucka...

Bilen på bilderna är en Volvo 480 ES från 1987. Jag tog bilderna i april och vinterhjulen satt fortfarande på. Kanske har den drabbats av något elfel då ena strålkastaren vägrat fällas ned. Det finns i historier om 480-ägare som sett sina bilar stå och blinka glatt med den ena strålkastaren upp och ned, så att den bara fastnat på denna bil kanske är positivt? Bilen har haft hela 17 ägare och det har satt sina spår. Men trots allt, bilen har rullat över 17000 mil och gör det än, trots det slitna skicket. Inte dåligt för en bil som hade tveksam kvalitet från början. Någon måste alltså gilla den här bilen. Och det är det fler som gör. Till skillnad från övriga holländska Volvo är 480 mer omhuldad. I Sverige finns till exempel Svenska 480-klubben som har över 400 medlemmar (ännu inte 480 stycken).

Rubriken, Den felande holländaren, tror jag mig ha läst på någon biltidnings omslag för inte alltför länge sedan. Jag minns dock inte vilken tidning det var, men det var så bra så den snodde jag. Det andra rubrikalternativet jag funderade var Born in Born och en googling visade att jag inte var först med den heller.

Min egen Volvo, av mer robust karaktär, besiktigades i onsdags utan anmärkning och ska nu säljas. Då jag kommer att vara borta en del de kommande veckorna väntar jag med att sätta ut en annons. Men till dess har jag gjort en sida här på bloggen med lite information om och bilder på bilen. Du hittar den i fliken Till salu ovan. Hör av dig om du är intresserad.

4 kommentarer:

  1. Har du bestämt dig för vad (om?) du ska ersätta den pärlgrå med? Jag hoppas på något franskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Franskt vore fint om det dök upp något lämpligt. Jag bjöd på den lågmilade Fiat Argentan som låg ute på Tradera för några veckor sedan, men la ett fegbud. Förstod väl innerst inne att det var ett osäkert köp för någon med högst begränsade mekarkunskaper. Jag ska nu försöka hålla mig från att köpa något till dess Volvon är såld. Vi har ju även skaffat en modern familjebil och det kan ibland redan nu vara svårt att hitta parkeringsplats vissa tider. Kanske får flytta också...?

      Radera
  2. dessa 480, när man skulle kliva in satte man alltid foten i sätet. Helt galet.
    Att byta lampor i sidolyktorna fram brukade resultera i trasiga lyktglas.

    SvaraRadera