I tidigare inlägg har jag skrivit om Ford Orion och Volkswagen Derby, sednmodeller baserade på mer populära halvkombimodeller. Så här små bilar blir formmässigt sällan särskilt lyckade i sedanutförande. Den utstickande bakluckan ser mest ut som en påhängd ryggsäck. Jag fortsätter idag på det inslagna spåret med Opel Corsa i sedanutförande. Till skillnad från de tidigare nämnda modeller fanns dock Corsa i
sedanutförande redan från det att modellen introducerades. Det hjälper dock föga, för visst ser även denna ut att ha ryggsäck? Nåväl, smaken är som baken så du behöver inte hålla med mig. Corsa betyder "tävlingslopp" på italienska, ett starkt missvisande namn på denna bilmodell. Opels åttiotalsmodeller är väl inte så spännande över huvud taget, men Corsa torde vara den minst upphetsande. Min fördom, sann eller inte, är att det var få personer under 65 år som köpte en ny Corsa sedan. Opel Corsa
har jag skrivit om i ett tidigare inlägg.
Jag var i Umeå förra veckan, en stad som man som bilspanare inte blir besviken på. Tyvärr fanns det som vanligt inte tillräckligt med tid att utforska stadens parkeringar och gator, men som tur är kommer jag att komma tillbaka. Hur som helst fann jag bland annat denna Opel Corsa 1.3i GL från 1987. En gammal Corsa kanske jag inte skulle reagera på om det inte varit för att det var just en sedan, en idag ovanlig bil. Detta exemplar, som ser riktigt skapligt ut, har blott haft fyra ägare och rullat drygt 12500 eller 22500 mil, beroende på hur många gånger kilometermätaren varvat. Några navkapslar och lite puts på lacken skulle göra underverk för denna bil. Kan man förresten också få stil på den grådaskiga plasten på stötfångarna som alla Oplar hade på åttiotalet?
Opel Corsa i sedanutförande fanns alltså från start då Corsa introducerades som 1983 års modell. Till en början fanns den endast med två (eller tre dörrar), men året efter kom också versioner med fyra (eller fem) dörrar. En pikant detalj att det endast var tredörrarsmodellen som fick pressningar i plåten på skärmarna så den såg lite breddad ut. Synd att inte alla Corsor fick denna detalj. Corsa är idag inne på sin fjärde generation (Corsa D på Opelspråk) och det är den första generation som endast finns som halvkombi.
Fascinerande nog - eller lite skrämmande nog, beroende på hur man ser det - så fick jag igår ett mail från Johan i Nyköping. Han skriver så här:
På en promenad idag (lördag) fick jag syn på en bil som få andra än en
”bilspanare” skulle lägga märke till, en Opel Corsa 4D GL (sedan) från
1988, parkerad utanför vad jag tror är ett hyreshus. Sedanmodellerna lär
väl aldrig ha varit speciellt vanliga och en Corsa av den när
generationen ser man överhuvudtaget inte så ofta nu för tiden. De flesta
har väl rostat bort, men den här verkar ha klarat sig bra. Bilen ser
inte ut att användas speciellt mycket men är i trafik och gick igenom
besiktningen i september förra året vid ca 8800 mil. Jag tycker det är
kul att se en sådan här bil som inte är ett vrak och som borde gå att
rädda!
Även om jag klagat på att Corsa är både tråkig och ful (i sedanutförande) håller jag självklart med det Johan skriver. Det är bilar som få älskar som snabbt försvinner och därför bör fina exemplar bör räddas.
En rolig detalj är att främre kofångaren verkar ha exakt lika dålig passform på Umeå Corsan som på den lite finare Nyköpings Corsan. Verkar som att det 'ska' vara så, även om det ser ut som att den bara hänger lite på sniskan.
SvaraRaderaAbsolut en av de tråkigaste bilmodeller som någonsin tillverkats. Totalt intetsägande och av Teknikens Värld en gång utsedd till "årtiondets citron".
SvaraRadera