måndag 16 juli 2012

Jag fann en Derby och vann derbyt!

I kommentarsfältet till ett inlägg i november utmanades (eller hur var det egentligen?) jag av bloggkollegan Biltrafik. Det handlade om vem som först kunde finna en Volkswagen Derby, en idag nästan bortglömd och utskrotningshotad modell. Ett Derby är i sportens värld när två lag från samma ort möts. Då bilspotting (eller bilspaning som jag döpt det till) är vår hemmaplan kan man väl säga att detta var just ett Derby!

I och med detta inlägg kan jag utropa mig själv till vinnare! I förrgår fann jag nämligen en livs levande Derby gömd bakom en höghusliknande folkvagnsbuss i campingutförande (den lär dyka upp i ett kommande inlägg). Bilen fann jag i Umeå där jag just nu befinner mig. Derbyn är en LS från 1978 i den där gröna färgen som åtminstone varannan ny Volkswagenmodell verkade ha runt mitten av sjuttiotalet. Nu är det inte bara en färg utan flera, men med rätt lika nyans. Detta kan vara baligrün, men jag har haft fel tidigare.

Notera nyckeln!
Just detta exemplar har dock även rätt många inslag av brunt i form av rost. Det mesta verkar dock sitta på ytan så det kanske man kan göra något åt. Men frågan är om någon kommer att göra det. Ett Derby brukar ju vara något som uppmärksammas mycket, men en Volkswagen Derby är det knappast. Synd på en så rar ärta!

Volkswagen Derby var sedanmodellen av Volkswagen Polo. Volkswagen Polo började sin karriär som Audi 50, som introducerades som 1975 års modell. Audi 50 torde vara ännu mer bortglömd än Volkswagen Derby, men den kom faktiskt trea i tävlingen Årets bil i Europa 1975 efter tvåan Volkswagen Golf och ettan Citroën CX. Bilen anslöt designmässigt till Audis och Volkswagens nya modeller vid tiden. Dessa formgavs av Giorgetto Giugiaro, men Audi 50 ritades av Claus Luthe. Luthe har även formgivit bilar som till exempel NSU Ro80 och BMW E30. Sex månader efter Audi 50 kom en enklare variant av modellen kallad Volkswagen Polo. Audi 50 sålde aldrig särskilt bra och därför lades den ned 1978 medan Polo har överlevt i flera olika generationer fram till idag. Audi hade ett förslag på en sedanvariant av 50, men det blev istället Volkswagen som 1977 presenterade den i form av Volkswagen Derby. Sedanvarianter av halvkombimodeller blir sällan succéer. Ett exempel på detta Ford Orion, sedanmodellen av halvkombin Ford Escort, som figurerade i förra inlägget och så blev det även för Derby. Polon blev volymmodellen och Derbyn undantaget. Från och med 1984 fick Derby heta Polo Classic istället och så småningom fick den precis som halvkombin bara heta Polo. Dagens Polo, som är den femte generationen i ordningen, finns också den som sedanmodell. Den finns dock inte på den svenska marknaden vad jag vet.

Jag kan så här i slutet avslöja att en Derby faktiskt redan fanns i mitt digra bildarkiv! Jag publicerade det inte direkt då det inte var jag själv som tog bilden. Det hade ju varit fusk nu när det gällde en tävling. Bilden kommer från kompisen Jonas, som strax efter midsommar befann sig i Garsås mellan Mora och Rättvik. Där fann han en exakt likadan Derby som den ovan, en grön LS från 1978. Detta exemplar har dock grillemblem, navkapslar och rejäla stänklappar i behåll, men är tyvärr avställt sedan 2007. Så återigen: Synd på en så rar ärta!

11 kommentarer:

  1. Hatten av och stort grattis! Vad blir nästa utmaning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Jag är glad att även du uppfattade det som en utmaning...

      Gällande VW-modeller vore väl en K70 trevligt? Men vi borde rikta in oss på något annat bilmärke. Jag drömmer ju om att hitta en Renault 14 en dag, men gissar att det i stort sett är omöjligt. Vad kan vara lättare men ändå inte för lätt?

      Radera
  2. Tack för bilderna, kul läsning! En Derby var min första bil. Rätt fin och fräsch när jag köpte den, men den förföll tyvärr rätt snabbt. Men kul var den, och den rymmer faktiskt 7 personer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det väckte gamla minnen. 7 personer? Så passande - det är ju ett helt vatten-Polo lag!

      Radera
  3. Såg en på Träffpunkt 70 förra året också :)
    https://www.dropbox.com/s/y1m2uqbnvx6ct3d/DSC00726.JPG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså alla var inte gröna! Att spana på bilträffar är lite fuskigt...

      Radera
  4. Mina allra hjärtligaste gratulationer för en mycket väl utförd bilspaning!

    (jag gillar ordet bilspaning mer än carspotting, bra ord att berika svenska språket med)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!

      Jag försökte komma på ett bra svenskt ord för carspotting och kom då fram till bilskådning (som jag ser att du också skriver i din bloggbeskrivning). Jag ansåg dock inte webbadressen "bilskadaren" (eller "bilskadning") särskilt lyckad då det kunde ge felaktiga associationer... Så det fick bli "bilspaning" istället, ett begrepp som har fått lite spridning.

      Radera
    2. Attans, jag visste inte att det fanns en DERBY får mig att tänka på en korsning mellan JETTA och POLO - intressant

      Radera
  5. Jag sprang på en NSU R80 i onsdags men den är inte ett dugg lik DERBYN, ovanligt sammanträffande jag inte visste att någon av modellerna fanns

    SvaraRadera
  6. Sweet! Det var inte igår man såg en VW Derby :) Audi 50 har jag inte sett sedan 1989, den var en udda fågel redan då.
    Polo Classic (sedanen) finns, men inte på den svenska marknaden.
    Samma sak med Renault Clio sedan. Den tillverkas i Slovenien, men finns inte här. Snygg är den inte, men billig och praktisk.
    Fiat tillverkar också sedaner av sina kompaktbilar i Turkiet.

    SvaraRadera