tisdag 4 september 2012

Fortsättning från förarsätet

Idag fortsätter jag med bilder från Umeårundan (eller Umerundan om man så vill) i somras. Alla bilder i dagens inlägg (liksom nästa alla Umeå-/Umebilder) togs på eller omkring det studenttäta Ålidhem.

Först ut har vi en Vaz 1300, eller 21011 som den hette i Sovjet, från 1981 i en inte alltför diskret grön kulör. Den må se ut som en långtidsgäst på parkeringsrutan, men besiktigades i juni utan anmärkning. Jag har berättat om modellen tidigare. Det var i oktober förra året och bilen i inlägget var då en Vaz 1200, även den fotograferad på Ålidhem! Man tar den något motorstarkare Vaz 1300 på att den har ventilationshål mellan grill och kofångare, som är gummibeklädd och saknar kofångarhorn. Viktig kunskap.

Nästa bil är Opel Kadett, av den generation som kallas Kadett C, från 1977 i tidsenlig kulör. Den ser riktigt fin ut även om framskärmarna saknar lister, antagligen på grund av att de bytts eller lagats en gång i tiden. Opel Kadett har jag berättat om flera gånger tidigare, bland annat i detta inlägg om en brun Opel Kadett C.

En prydlig Peugeot 305 ser man inte alltför ofta, men här är en GT från 1985 som rullat drygt 10000 mil. I april förra året avhandlade ett inlägg modellen. Då handlade det om en Peugeot 305 GTX.

Ännu en röd fransman fann jag, en Renault 5 GTE från 1988. Detta exemplar har hamnat på en villauppfart och har varit avställt sen 2009. Nu håller bilen på att anta en rosa kulör samtidigt som den slukas av den intilliggande häcken. En gång tycktes Sverige krylla av Renault 5, de såldes ju av Volvo, men var är de idag? GTE var en lite tuffare och motorstarkare version av R5:an. Dock var det inte riktigt en utmanare till GTI-bilarna vid tiden då effekten var lite för låg. Utmanaren fanns istället i Renault 5 GT Turbo, med 115-120 turbomatade hästar. Renault 5 berättade jag om lite kortfattat i ett av mina inlägg i juli förra året med bilder från Frankrike. Då var det en Renault 5 ur den första generationen. Bilen i detta inlägg är av den andra generationen, i Frankrike kallas Supercinq ("Superfemman").

Här har vi två kusiner stående sida vid sida. En Volkswagen Golf GLS från 1977 och en Audi 80 CL från 1982. Golfen ställdes av 2008 medan Audin som ser lite fräschare ut ställdes av redan 2005. Mellan dem kikar en Pontiac Bonneville från 1990 fram. Golf har jag berättat flera gånger, bland annat om en ensam Enägargolf. Audi 80 har också varit med ett par gånger, till exempel när jag berättade om Audi 80 och dess kusiner.

Sist ut i dagens inlägg blir ännu en Golf, en GLS från 1978 som ställdes av förra året. Denna är till skillnad från de föregående i det lite ovanligare femdörrarsutförande. Jag har tidigare uppmärksammat förändringar i bilmode och preferenser när det gäller karossvarianter. Exempelvis finns väl inte någon biltillverkare som har en tvådörrars sedan kvar på programmet. Gällande Golfen, och andra mindre bilar, kan jag gissa att det idag säljs fler femdörrars än tredörrars, medan det på sjuttiotalet var det omvända förhållandet.

Fler bilder från Umeå kommer i nästa inlägg.

8 kommentarer:

  1. Jag har jobbat hos en Volkswagen-återförsäljare och kan intyga att det nu för tiden knappt säljs några tredörrars Golf alls, eller Polo för den delen. I alla fall inte i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo eftersom karossalternativet fortfarande finns så ser säkert preferenserna olika ut i olika länder. Sedanmodeller av småbilar är ju populär i andra länder, medan vi i Sverige omhuldar våra kombibilar. Men tvådörrars sedan är nog utdöd nästan överallt.

      Radera
    2. Men är inte 2-dörrars sedan det som nu för tiden kallas coupe?
      Gamla BMW E30 2-dörrars sedan. Numera heter de ju 3-serie "Coupe" fast det är motsvarande karossalternativ.

      Radera
    3. Mja, jag tänker mig att en tvådörrars sedan har samma taklinje som fyrdörrarsmodellen, som t ex Volvo 242/4 eller Saab 99. Opel Rekord D t ex fanns ju som tvådörrars sedan och som tvådörrars coupé där taklinjen var annorlunda.

      Radera
  2. Varför har lacken på Renault GTE'n åldrats annorlunda på dörren jämfört med övriga bilen? Är den av plast?

    För övrigt en av min barndoms drömbilar :) En blå då.

    SvaraRadera
  3. GTE:n var också en barndomsdröm för mig. Riktigt läcker liten bil, och jag tycker fortfarande den är snygg som attan med sitt kjolpaket och strama akter.

    SvaraRadera
  4. Jag tror till 99,5% att Kadetten på den andra bilden är min bil. Jag köpte en sådan i just Umeå förra helgen. Den har samma färg, samma fälgar och saknar också listerna på framskärmarna. Det råkar också vara en -77:a. Allting stämmer för bra för att det skulle kunna vara en annan bil. Hursomhelst så såg den fin ut på utsidan, men mekaniken och insidan verkade ha blivit ignorerad under en hyfsad lång period.

    SvaraRadera
  5. En sån golf som står bredvid Audin har morsan haft och registerins numret var FPR 175 men den blev skrotad men nycklarna hänger fortfarande i morsans nyckenskåp i hennes hall

    SvaraRadera