torsdag 27 september 2012

Magisk men mystisk Mazda

Jag har haft en hel del att göra på jobbet och därför har det varit lite stiltje på bloggen, och därför blir det idag ett lite kortare inlägg. För att kompensera lite för detta ska jag inte idag skriva ett inlägg med en massa halvskrotiga åttiotalare på någon förortsparkering. Dagens inlägg handlar om en riktig karamell!

Bilden kommer från Stig Hellberg som siktade bilen i Mjölby. Vilken trevlig Mazda! var det enda han skrev i mailet så jag vet inget mer om bilen annat än det som Transportstyrelsen står till tjänst med. Jag skulle säga att Mazdan är magnifik! Det rör sig om en Mazda 1300 från 1974 som blott haft tre ägare. En riktig sjuttiotalsjapanare i utmärkt skick (vad man kan se på bilden i alla fall) och helrätt tidstypisk färg! Behöver jag ens skriva att jag känner habegär?

Mazda 1300 hette på hemmamarknaden Japan Familia. Familia tillverkades i åtta generationer mellan oktober 1963 och oktober 2003. På exportmarknaderna hade den andra beteckningar, oftast med olika sifferbeteckningar. Bilen i detta inlägg är av den andra generationen som tillverkades mellan 1967 och 1977 (en viss uppdatering skedde till 1974 års modell). Coupévarianten av modellen erbjöds också med wankelmotor och hette då Familia Rotary Coupé, eller R100 på exportmarknaderna. Efterföljande Familia, från generation tre och framåt, hette 323 i Sverige.

Men det är det något mystiskt med bilen i detta inlägg. Den har nämligen varit avställd sen 1997! Det skulle ju inte vara så konstigt om den stod och rostade med tomma däck, men nu är den ju fantastiskt fin. Hur kommer det sig? Vet du något mer om denna mystiska bil så hör av dig!

5 kommentarer:

  1. Jag vet inte mer än att den stod utanför en bilverkstad/bilfirma (minns inte namnet men kan kolla). Var bara tvungen att stanna och ta en bild.
    Habegäret är lika stort hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla gärna! Jag är tacksam att du stannade.

      Radera
  2. Kan det här vara samma bil som förekom i ett "test" mot en lika gammal Honda Civic i teknikens värld för kanske 8-10 år sen? Jag hade den tidingen liggandes rätt länge, men jag minns att bägge bilar var av samma kulör och i mint condition.
    Man gjorde en provkörning med konbanetest någonstans i ett sommarfagert Uppland vill jag minnas. En av bilarna (Tror et var hondan) ägdes av en professor från uppsala, men jag minns inte om mazdan hade en privat ägare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det var Claes Johanssons (då på Teknikens Värld numera på Klassiker) Mazda 1300 i den duellen. Jag tänkte också att det var den bilen, men sen hittade jag en bild och där visade sig registreringsnumret vara ett annat.

      Radera
    2. Aha, så var det ja, tänk så mycket "onödigt vetande" man samlar på sig :-), jag kopplade direkt bilden till den där gamla duellen i TV.

      Radera