torsdag 4 oktober 2012

Två ringbärare från sjuttiotalet

Som ni kanske märkt går det fortfarande trögt med uppdateringar på bloggen. Tiden räcker inte riktigt till, men målet är i alla fall ett inlägg i veckan tills det lättar upp med jobb och andra åtaganden. Idag blir det i alla fall två ringbärande sjuttiotalare!

Det är alltid kul att få tips på bilar i Uppsala som jag själv inte sett och dagens bilder är resultatet av ett sådant tips. Tack Anders för tipset!

Tänk vad snyggt det är utan dragkrok!
På samma plats som jag tidigare fotograferat en ljusgrön Volvo 242 från 1975 står nu denna Audi 100 GL från 1976, sista årsmodellen för första generationens 100 (kallad C1). Ljusblåmetallic är en färg som får de flesta bilar att se lite mer sobra ut, och denna bil är inget undantag - den ser riktigt tjusig ut! Synd bara att navkapslar saknas och att backspeglarna är av plast.

Bilen ser ut att var i ett riktigt fint bruksskick. Den har endast haft fem ägare och kanske stämmer miltalet på knappt 10000 mil som Transportstyrelsen anger.

Aber natürlich ska vi ha ein emblem där!
Besiktningen gick ut sista september, två dagar efter att bilderna togs, så nu är frågan om den blir stående ett tag. Jag kommer väl att passera förbi platsen lite extra nu för att hålla kolla hur det går för Audin.

Och den kan kanske behöva lite uppmärksamhet. Den må se prydlig ut på utsidan, men en titt in i kupén avslöjar papper, skräp och bildelar mest över allt. Kanske är den inte i rätta händer ändå? Jag tillhör den kategori bilägare som gillar välstädade kupéer. Till och med lite sand och grus på gummimattorna tycker jag är jobbigt. Jag är kanske därför fel person att uttala mig om Audins innanmäte, men visst är det rätt skräpigt därinne?
 
Extra skärmkrom på hatthyllan. Blå majblomma från 1987.
Denna första generation av Audi 100 har jag berättat om tidigare i ett inlägg med en skabbig tibetorange 100 L från 1975.

När jag höll på att skriva kom jag på att jag fått bilder skickade till mig på en annan Audi 100 C1. Det är Mattias som fann en vackert grön tvådörrars 100 LS från 1973 i utmärkt skick på parkeringen vid Elmiamässan (eller Bilsport Performance & Custom Motor Show som den ju heter). Audin är rejält sänkt, men med original navkapslar på originalfälg, dock utan original snobbringar. Den har endast haft fyra ägare och Transportstyrelsen anger miltalet till drygt 7000 mil. Kanske kan det stämma med tanke på skicket? Att den är av lite äldre årgång än en ljusblå ser man till exempel på kofångarnas och bakljusens utseende. Att bilarna har olika framlyktor verkar bero på att de är av olika utföranden och inte på grund av årsmodell.

Framtill sitter en gammal registreringsskylt med länsbokstav. Länsbokstaven P står för Älvsborgs län (idag en del av Västra Götalands län). 1973 brukar anges som det år då registreringsskyltar med den typ av bokstavs- och sifferkombination vi har idag infördes. Nu skedde inte det över ett dygn utan det förändringen infördes gradvis i de olika länen. Nya fordon som registerfördes första gången efter utgången av april månad 1972 tilldelades nytt registreringsnummer oavsett län, så denna bil borde inte haft de gamla skyltarna då den registrerades i februari 1973. Är det någon som vet mer om detta?

Anledningen till förändringen var att man under sextiotalet beslutade införa ett nytt centralt bilregistersystem. Tidigare var det landets olika länsstyrelser som ansvarade för registret. Information om registreringsskyltarna fann jag på Tow.se, en sida som rekommenderas med mycket intressant läsning.

10 kommentarer:

  1. Just en sån ljusblå 76:a har jag haft, fast en 2-dörrars LS. Alla modeller hade bränsleinsprutning på 76:orna så de är lite speciella.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte. Var det på alla motorstorlekar?

      Radera
    2. Coupé S-motorn på 1,9 liter var det som fick bränsleinsprutning för att klara avgascertifieringen för de svenska kraven på 76-års modeller.
      Motorn i detta utförande fanns alltså bara ett modellår och vad jag vet så fanns den endast i Sverige.
      Effekten låg på 90 hk, lika som 1,8:an med förgasare och alltså en sänkning från 1,9:ans 112 hk med förgasare.

      Radera
  2. Är uppvuxen med just en sådan grön 2-dörrars, men dock en ren 100 utan LS eller annat jox. Tyvärr var den bortrostad när den byttes in mot en ny Ascona 1982. Det är inte utan att man ser att det var ingenjörer från Mercedes som var med och lekte. Jämför t.ex. baklyse, lister etc därbak med MB W108 och W113 samt dörrhandtag med W115.
    Lars G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, likheterna med samtida Mercedes är uppenbar sedd bakifrån/snett bakifrån. Och det är ju inget negativt direkt för dessa Mercedesmodeller tillhör bilvärldens snyggaste, enligt mig.

      Historien om modellens tillkomst är ju lite rolig. Jag kanske ska lägga till den?

      Radera
  3. Du tror inte att bilen helt enkelt är "falskkyltad"? P-skylten alltså? Jag tackar för länken till tow.se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det tror jag ju, men jag kanske missat nåt. Och varsågod!

      Radera
  4. Jag tror nog att den är falskskyltad..för 73:orna fick aldrig någon länsskylt om det inte gjordes ett misstag men egentligen så byttes länsskyltarna ut redan 72 så bytet var över 1973

    SvaraRadera
  5. Hej.Gled in här av en slump o vad ser jag...jo min lilla gröna ådi.Denna bil har tidigare varit i min farfars ägo. p-skylten har suttit på hans gamla volvo-pv för massa år sedan, men så gick farfar bort nyligen och då tyckte jag att denna emalj skylt skulle sitta på ådi. 1.9L 112HK ca 7400mil.visst rostar dessa bilar vanligtvis sönder,även vid låga mil, men har lyckats o rädda denna från att försvinna,modifikationer som är gjorda går att återställa till originalskick givetvis. bilen finns på www.garaget.org

    SvaraRadera
  6. Riktigt coola navkapslar!

    SvaraRadera