onsdag 10 oktober 2012

Återflyttad pensionär

Tiden fortsätter att vara en begränsande faktor för mitt bloggande. Passande nog skickade Robin från Stockholm en bild som passar för ett lite kortare inlägg (jag har ju svårt att skriva kort), som jag har tid att skriva. Han har tidigare bidragit till ett av bloggens populäraste inlägg, nämligen det om Postkadetten. Under en promenad i Tallkrogen fann han ytterligare ett högt specialbygge från förr, en pensionerad Volvoambulans. Jag har tidigare skrivit ett inlägg med två andra Volvopensionärer.

Bilen är Volvo 264 från 1979. Firman som tillverkat den, jag vet inte vilken, har alltså inte utgått från kombimodellen 265. Notera att den har den typ av fälgar som brukar kallas just för ambulansfälgar! Transportstyrelsen avslöjar att den faktiskt är privatimporterad till Sverige 2009, varifrån är svårt att säga. Det är ju kul att få se en gammal ambulans, men det måste ju vara ovanligt att importera en, åtminstone en som "bara" är ett smårostigt bruksskick. 

Och det här med att gamla ambulanser brukade ha svart motorhuv? Vad är grejen med det? skriver Robin i mailet han skickade till mig. Tanken med detta var att en mattsvart motorhuv inte får solens strålar att reflekteras som mot en blank yta med följden att föraren riskerades att bländas. En säkerhetsåtgärd med andra ord. Tilltaget att lacka motorhuven svart var också populärt på rallybilar förr. Fast mest såg det ju tufft ut.

Annat som Transportstyrelsen avslöjar är att den är lastbilsregistrerad och att motoreffekten är 81 kW, så det verkar som V6:an (kallad B27) under huven är bytt mot en beskedligare motor, gissningsvis en fyrcylindrig B21. Att motorn är utbytt är inte en ovanlig åtgärd i Volvo 260-serien då V6:an, den så kallade PRV-motorn (eller Duovrin V6) som utvecklades av Peugeot, Renault och Volvo på sjuttiotalet, hade problem med bland annat dåliga oljetätningar. Trots detta har motorn använts, i lite olika utföranden, i ett otal bilmärken och modeller. Några exempel förutom Volvo 264 är Renault 30, Peugeot 604, Lancia Thema, Talbot Tagora, MVS Venturi och DeLorean DMC-12. En inte så pjåkig blandning med tanke på motorns rykte!

8 kommentarer:

  1. Mattsvart motorhuv kom först på tidningsbilar, sedan på ambulanser och rallybilar. Hade själv svart motorhuv på en Dodge bärgningsbil - gjorde ingen nytta men såg, som sagt bra ut... Bilen ovan är väl byggd av Nilssons i Laholm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja, jag har också läst att det var tidningsbilarna som hade detta först. Med tanke på de historier jag läst om hur de kördes var alla typer av säkerhetsåtgärder nödvändiga...

      Efter lite sökning på nätet så verkar det vara Nilssons. Hittade också några som påstods vara Ringborgs som såg ut som den på bilden.

      Radera
  2. Jag tror att det var för värmeavledning man lackade motorhuvar svarta från början.
    Men jag kan minnas fel.
    // Per

    SvaraRadera
  3. Mattsvart var snyggt och lite av ett signum för bärgningskårens bilar på sjuttio åttiotalet.
    Jädrans snyggt, och kul och se en sån ambulans dom finns det inte många kvar av, importerad? lustigt..håller med Larsson om karossfirman.

    SvaraRadera
  4. Haha, den ar lackad som den fanns i volvos egen folder om den har bilen:) de ska ju vara en liten svart rand även på framskärmen, men de var för mycket jobb:))

    Motorhuven var svart, matsvart, främst färr att förebygga reflectioner från solen (ur Volvos reklam för ambulansen)

    Byggt av (som alla volvos ambulanser och limosiner) av Nillsson karros i göteborg:)

    De finns mycket info om bilen förr den som är interesserad, dock inte på ett forum...

    /Ha de gott!

    Motorn har bytts för andra gången drygt 4år sedan, nu en B230 (från den bensinslurpande B27), helt rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore kul med ännu mer information om bilen. Var har den rullat och hur kommer det sig att den kommit tillbaka till Sverige t ex. Skriv gärna mer!

      Radera
    2. Lite mer information: Den har ambulansen har rullat i den Finska norbotten mellan 1979 och 1985, då togs ur bruk. Sedan har den gått som verkstadsbil åt en snikkerifirma som bytte motorn första gången 1986 till en ny B27 och målade den grå. I början av 90 talen har den btt ägare några gången till och jag köpte den 2005 av en raggare, i dåligt skick.
      Som flyttbil, jag var tillfälligt i Finland och flyttade sedan till Nederländerna dar den rustades upp och målades i tillbaka i den färgen som den har nu, och földe med mig till sverige. Innan flytten till sverige byttes motorn en gång till, till den nuvarande B230. Den har rullat nästan 170.000 mil och går fortfrande då och då. Den brukssick den är i beror på att de länge har varit den enda bil jag haft... Nu används den fö nöje och den fina turen:)

      Så även om den nu är 'tillbaka' på svensk mark, den har aldrig tidigare varig registrerad i sverige. Men de är je den enda landet en som har Volvo ska vara. vid besök på volvomuseet har dom ingen ambulans, limosinen finns att hitta dar.

      För den som har en täckt, helst warm, parkeringslats till den i närheten, hör gärna av dig!

      Radera